Abstract:
هدف از انجام این پژوهش ارزیابی تأثیر منابع بازاریابی بر عملکرد صادراتی در صنعت کاشی و سرامیک ایران با رویکرد مبتنی بر منابع و با در نظر گرفتن نقش راهبرد رقابتی تمایز بهمنزلۀ متغیر میانجی است. در این مطالعه، روابط میان اجزای منابع بازاریابی، راهبرد رقابتی تمایز و عملکرد صادرات، بررسی میشود. این پژوهش در پی یافتن پاسخی به این پرسش است که چگونه نوآوریهای فناورانه و راهبرد رقابتی به سطوح بالای عملکرد منجر میشود. مدل مفهومی پژوهش حاضر در واقع سه عنصر عمده در مدیریت راهبردی، شامل نوآوری فناورانه، راهبرد رقابتی تمایز و عملکرد را با هم ادغام میکند. در این راستا 123 پرسشنامه در اختیار نمونۀ آماری قرار گرفت که از این تعداد 91 پرسشنامه قابلیت تجزیهوتحلیل داشتند. تجزیهوتحلیل دادههای پرسشنامه نیز بهکمک روشهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاریافته اصلاح شد و پس از تعدیل به تأیید رسید. براساس نتایج حاصل، از میان اجزای منابع بازاریابی، بازارمحوری بیشترین تأثیر مستقیم (45/0) و غیر مستقیم (68/0) را بر عملکرد صادراتی میگذارد.
Machine summary:
با بررسی مطالعات انجام گرفته در حوزة عملکرد صادراتی ، می توان به این نتیجه رسید کـه در بیشتر پژوهش ها دیدگاه پورتر (دیدگاه اقتضـایی یـا محیطـی ) لحـاظ شـده اسـت و بـه منـابع و قابلیت های صنایع توجه کمتری شده است .
ایـن مطالعـه بـا اسـتفاده از رویکرد مبتنی بر منابع ، روابط بین منابع بازاریابی ، راهبرد های رقابتی و عملکرد را که سازه هـای اصلی پژوهش اند، بررسی می کند و در پی این هدف است که چگونـه منـابع بـه طـور مسـتقیم و غیرمستقیم (از طریق راهبردهای رقابتی ) به سطوح بالای عملکرد منجر می شوند؟ مدل مفهومی پژوهش حاضر متغیرهای پیچیدگی محیط بیرونی ، محیط داخلی (منابع بازاریابی )، راهبرد رقـابتی و عملکرد را با هم ادغام می کند.
با توجه به اینکه هدف این بخش شناسایی پیش نیازها و عوامل اثرگذار بـر عملکـرد صادراتی است ؛ در مدل علمی و مفهومی (شکل ١)، ضمن شناسایی سازه های تأثیرگذار بر مـدل ، رابطة اولیه و علمی آنها براساس یافته های علمی پژوهش و مصاحبه با مدیران صـنعت کاشـی و سرامیک به تصویر کشیده شده اسـت .
نتایج آزمون آلفای کرونباخ سازه (متغیر مکنون ) مقدار آلفا بازارمحوری 0/832 کارآفرینی محوری 0/814 پیچیدگی محیطی 0/715 راهبرد رقابتی تمایز 0/913 عملکرد صادراتی 0/964 اعداد محاسبه شده برای ضریب اعتماد تک تک متغیرهای این پـیش آزمـون (بزرگتـر از ٠/٧) نشان می دهد پرسشنامة پژوهش از قابلیت اعتماد یا به بیان دیگر، از پایایی لازم برای توزیـع در جامعة آماری برخوردار است .
Marketing strategy determinants of export performance: A meta-analysis.