Abstract:
یکی از چالشهای فراروی نظامهای سیاسی اجرای توسعة ملی است. مدلهای مختلفی برای ایجاد توسعة ملی پیشنهاد شده است. برخی کشورها بر مدلهای غیربومی وارداتی تکیه میکنند، ولی برخی دیگر بر مدلهای بومی خود متکیاند. هدف این پژوهش طراحی مدل توسعة هوشمند در بستر ملی ایران است. بدین منظور روش نظریهپردازی منتخب که مراحل بسط مفهومی و تجربی نظریه را دارد، بهکار گرفته شده است. در این پژوهش مدل توسعة هوشمند نظریهپردازی، و بر اساس نظرهای خبرگان و کارگزاران تأیید پژوهشی شده است. مدل حاصل متشکل از سه بعد اصلی نرم، سخت و وت است. نتیجه طراحی مدلی است که در مقایسة با الگوی پیشرفت در سطح ابزاری آن (مدیریت ملی) قابل تقسیمبندی است و جهتگیری به توسعه را در ابعاد سخت، نرم و وت برای نیل به کیفیت زندگی تبیین میکند.
Machine summary:
نمونه ای از طبقه بندی متون نظری توسعه و فراتوسعه (مکتب نیازهای اساسی ) روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف بنیادی است و معطوف به بیان نظریه است و روش نظریه پردازی حسـن دانایی فرد (١٣٨٨) به کار گرفته شده است که شامل بسط مفهـومی ١ و تبیـین تجربـی ٢ مـدل اسـت .
تعریف ما در این تحقیق از توسعة هوشمند عبارت است از فرایند تولید رفتار یـا فعالیـت هـای شبکه ای راهبر توسعه که از طریق توجه به دسته بندی ابعاد سخت ، نـرم و وت توسـعه بـه ارتقـای 1.
در اینجا شایان ذکر است هوشمندی در مدیریت سیستم های اجتمـاعی در زمینـه هـا و سـطوح مختلف دیده شده است ؛ مانند استراتژیهای دولت ، مدیریت و مدلهای توسـعه ، و منظـور از ایـن هوشمندی به طور بارز در مدیریت سیستم های اجتماعی ، توجه به ابعاد سخت و نرم است ، بـه ویژه در علوم سیاسی و راهبردی و در زمینة امنیت ملی این طور مطرح شده اسـت ( ,٢٠٠١ ,Kilisberg ٢١١.
پس در توسعة هوشمند که تأکید بر هوشمندی با رویکرد مـدیریت سیستم های اجتماعی دارد، توجه به همة ابعاد توسعه (سخت ، نرم و وت) در جهت کیفیت زندگی است .
حوزة عملکرد این مدل بر قابلیت های اجتماعی ، فرهنگی - ارزشی ، انسانی ، اطلاعـاتی ، طبیعـی ، اقتصادی، دولتی ، خصوصی ، و مدنی در قالب ابعاد نرم، سخت و وت تأکید می کند تا به همة ابعـاد توسعه توجه جدی شود؛ همانطور که نظریه پردازان نهادگرا، و همچنین ، آن گروه از نظریه پـردازان که بر توسعة متوازن و هم فاز نیز تأکید می کنند، بـرای حـداقل کـردن مخـاطرات توسـعة نـامتوازن تلاشهای زیادی می کنند (مصلی نژاد، ١٣٨٤، ص١٣-١٢).