Abstract:
تلاشهای طرفداران اخلاق در کسبوکار به صورت کدهای اخلاقی، الگوی رفتار ارتباطی افراد سازمان را ترسیم و به فرهنگ سازمانی اخلاقی کمک مینماید. این کدها در هر حرفه، رفتارهای صحیح و ناصحیح را مشخص میکنند. لذا با توجه به اهمیت اخلاق در اسلام، تحقیق حاضر، از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه اخلاق اسلامی و بازاریابی، به استخراج معیارهایی اخلاقی در حوزههایی از بازاریابی و فروش پرداخته است. با بکارگیری استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد، طی کدگذاری باز در نرمافزار اطلس.تی، معیارها استخراج و کدهایی برای جلوگیری از افعال ضداخلاقی فروشندگان، در سه دسته: عمومی، شرکت و رقبا، ارائه شدهاند، تا راهنمایی برای مواجه با دوراهیهای اخلاقی باشند.
Machine summary:
"بیان مسئله هدف از این تحقیق استخراج معیارهای اخلاقی بر اساس باید و نبایدهـای اخـلاق اسـلامی بـرای پاسخگویی به سؤال های مربوط به مسئولیت های اخلاقی در حرفۀ فروشـندگی اسـت ، لـذا مسـئلۀ اصلی تحقیق همان بیان راهکارهای اخلاقی (بـا عنـوان آیـین نامـه هـا یـا کـدهای اخلاقـی) بـرای دوراهیهای اخلاقی در دو حوزة تعامل فروشندگان با شرکت خود (کارفرما) و رقبا است .
در ادامـه ، برای پاسخ به سؤال اصلی تحقیق یعنـی کـدهای اخـلاق حرفـۀ فروشـندگی در دو بعـد وظـایف اخلاقی فروشندگان نسبت به شرکت (کارفرما) و رقبا کدام اند؟، متون نظری مرتبط بـا بازاریـابی و فروشندگی، اخلاق اسلامی، اخلاق حرفه ای و کدهای اخلاقی مرور میشود و موضوع های اخلاقی در حوزة فروشندگی به عنوان دوراهیهای اخلاقی تبیین و روش تحقیق با اندکی اصلاحات به کـار گرفته شده است و با اشباع مفاهیم یا همان معیارهای مورد نیاز تحقیـق ، کـدهای اخلاقـی تـدوین شده است .
جامعۀ آماری جامعۀ آماری مطلوب این تحقیق عبارت است از خبرگانی که در هـر دو حـوزة اخـلاق اسـلامی و بازاریابی- فروش صاحب نظرند، لذا استادان و دانشجویان دکتـری (بـا زمینـۀ پژوهشـی مـرتبط بـا تحقیق ) در دانشکده های الهیات و مدیریت شهر تهران ، و نیز خبرگان اخلاقی که در اتـاق بازرگـانی ایران در زمینۀ کسب وکار فعالند، همچنین ، استادان و فارغ التحصیلان حوزة علمیه و نیز پژوهشگرانی که در زمینۀ اخلاق و اخلاق کسب وکار، تـدریس ، تـألیف ، یـا پـژوهش کـرده انـد و در مؤسسـات ، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط با این موضوع ، در شهر تهران و قم فعالیت مـیکننـد، جامعـۀ آماری این تحقیق را تشکیل میدهند."