Abstract:
توانمندسازی در سازمان قابلیتی است که فرصت تصمیمگیری را از طریق گستردهکردن حیطة اختیارات فراهم میکند و باعث شکستهشدن سلسلهمراتب سنتی ساختارهای سازمان میشود. طی سالهای گذشته، محققان همراه با ابعاد مختلف توانمندسازی، به بعد روانشناختی آن نیز توجه کردهاند. یکی از عوامل مؤثر بر توانمندسازی روانشناختی، تسهیم دانش است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطة توانمندسازی روانشناختی و تسهیم دانش کارکنان است. این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعة آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان آموزشوپرورش استان مازندران میباشند، که 172 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد بهکار گرفته شد، و تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS و LISREL انجام گرفت. یافتهها نشان میدهد بین توانمندسازی روانشناختی و همة ابعاد تسهیم دانش ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج مشاهدهشده، تسهیم دانش عاملی بسیار قوی است، که به توانمندسازی روانی کارکنان منجر میشود.
Machine summary:
"به عبارت دیگر، این پـژوهش به دنبال پاسخ دادن به این پرسش است که آیا میان تسهیم دانش و توانمندسـازی روان شـناختی در جامعۀ مورد مطالعه رابطۀ معناداری وجود دارد یا خیر؟ مبانی نظری پژوهش توانمندسازی روان شناختی یکی از موضوع های اساسی که مدیران در روند تحـول سـازمانی بـا آن مواجـه انـد، توانمندسـازی کارکنان است .
پیشینۀ پژوهش لیائو و همکاران (٢٠٠٤)، رابطۀ تسهیم دانش با روابط کارکنان در ادارة امور مالیاتی و شرکت هـای حاضر در بورس اوراق بهادار تایوان را بررسی کردند و دریافتنـد میـان متغیرهـای تحقیـق ارتبـاط مثبت و معنادار وجود دارد، همچنین ، آن ها نتیجه گیری کردند موفقیـت تسـهیم دانـش در سـازمان ، تنها وابسته به وجود فناوریها نیست ، بلکه به عوامل رفتاری نیز مـرتبط اسـت .
مدل های اندازه گیری در این مرحله برای ارزیابی نقش پنج سازة خرد (گردآوری دانش ، خودسـودمندی، اهـدای دانـش ، جو سازمان و کنترل رفتاری) در شکل گیری و تشکیل تسـهیم دانـش ، و نقـش چهـار سـازة خـرد (احساس مؤثربودن ، احساس خودسامانی، احسـاس شایسـتگی و معنـاداربودن ) در شـکل گیـری و تشکیل توانمندسازی روان شناختی سازمان یادشده روش تحلیل عـاملی بـه کـار گرفتـه شـد.
٩١ تأیید همچنین ، با توجه به شاخص های برازندگی که در جدول ٣ نشان داده شده است ، میتوان بیـان کرد مدل اندازه گیری تسهیم دانش و توانمندسازی روان شناختی در ادارة آمـوزش وپـرورش اسـتان مازندران که در شکل ٢ نشان داده شده است ، جهت برازش روابط بـین سـازه هـا و شـاخص هـای مربوط به آن ها معتبر و قابل قبول است ."