Abstract:
با توجه به اینکه زبان بوروکراسی را نوعی سوءاستفادة دولتمردان از زبان عنوان میکنند و در ذات خود نوعی گفتار دوپهلو بهحساب میآید، نمیتوان جنبة مثبت یا مطلوبی را برای آن عنوان کرد و برای یک پدیدة تقریبا منفی الگویی مطلوب را ارائه داد؛ بنابراین، بهتر است بهجای استفاده از الگوی مطلوب زبان بوروکراسی، از عنوان زبان فرابوروکراتیک استفاده شود. الگوی مطلوب زبان دولت باید از خوی و منش زبان بوروکراتیک فاصله بگیرد، بهسمت زبان فرابوروکراتیک سوق یابد و نگاه ارزشی بر آن حاکم شود؛ زبانی که صادق، ملتساز، مشارکتجو، پاسخگو، تکریمکنندۀ شهروندان، متوجه منافع عمومی، عدالتمحور، شفاف و اخلاقمحور است؛ بنابراین، هدف این پژوهش، ارائۀ مدلی برای سنجش زبان مطلوب دولت و بررسی آن در حوزۀ بهداشت و درمان دولت یازدهم در شهر تهران است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته است که اعتبار سازۀ آن، بهروش تحلیلعاملی تأییدی آزمون شد. همچنین برای سنجش وضعیت زبان مطلوب دولت، از آزمون تی تکنمونهای استفاده شد. نتایج نشان میدهد مدل اندازهگیری تحقیق، دارای برازش مناسبی است و زبان مطلوب دولت در حوزۀ بهداشت و درمان در وضعیت مناسبی قرار دارد.
Machine summary:
ارائة مدل اندازه گیری زبان مطلوب دولت (مطالعة موردی : حوزة بهداشت و درمان شهر تهران ) عباس نرگسیان ١، الهام اوستان ٢ با توجه به اینکه زبان بوروکراسـی را نـوعی سوءاسـتفادة دولتمـردان از زبـان عنـوان می کنند و در ذات خود نوعی گفتار دوپهلو به حساب می آید، نمی توان جنبة مثبت یـا مطلـوبی را برای آن عنوان کرد و برای یک پدیدة تقریبا منفی الگویی مطلوب را ارائـه داد؛ بنـابراین ، بهتـر است به جای استفاده از الگوی مطلوب زبان بوروکراسی ، از عنوان زبان فرابوروکراتیـک اسـتفاده شود.
الگوی مطلوب زبان دولت باید از خوی و منش زبان بوروکراتیک فاصله بگیـرد، بـه سـمت زبان فرابوروکراتیک سوق یابد و نگاه ارزشی بر آن حاکم شـود؛ زبـانی کـه صـادق ، ملـت سـاز، مشارکت جو، پاسخگو، تکریم کنندة شهروندان ، متوجه منـافع عمـومی ، عـدالت محـور، شـفاف و اخلاق محور است ؛ بنابراین ، هدف این پژوهش ، ارائة مدلی برای سنجش زبان مطلـوب دولـت و بررسی آن در حوزة بهداشت و درمـان دولـت یـازدهم در شـهر تهـران اسـت .
2. language of Bureaucracy حال با توجه به ضرورت دموکراسی در جامعه ، باید از زبان مشترک به عنوان وسـیله ای بـرای ارتباطات تحریف نشده و مبتنی بر همکاری و اعتماد متقابل میان دولت و ملت استفاده کـرد و آن را جایگزین زبان بوروکراتیک دولت کرد؛ زیرا هدف اصلی مدیران در سازمان هـای دولتـی ، ارائـة خدمت به شهروندان است ؛ بنابراین ، این پژوهش درپی آن است کـه پـس از ارائـة مختصـری از مبانی زبان بوروکراتیک به مثابة زبان دولت و همچنین جنبه های مثبت و منفی آن ، مدلی را برای سنجش زبان مطلوب دولت از طریق مرور ادبیات ارائه کنـد و ایـن مـدل را در حـوزة کـارکردی بهداشت و درمان دولت یازدهم آزمایش کنـد.