Abstract:
بیتوجهی شرکتهای نفت و گاز به مسئولیت اجتماعی در برخورد با ذینفعان بیرونی، مشکلاتی را برای سازمان ایجاد میکند و بر سود و موفقیت سازمان تأثیر میگذارد؛ بنابراین، با توجه به مزایای مسئولیت اجتماعی برای شرکتهای نفت و گاز، هدف این پژوهش، تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز است. برای انجامدادن این پژوهش با بررسی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، هشت دستة عوامل تبیین مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز شناسایی شدند. سپس با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و با استفاده از ابزار پرسشنامه، عوامل در پنج گروه سطحبندی شدند. درادامه، پس از مشخصشدن سطوح هریک از عوامل و همچنین با درنظرگرفتن ماتریس دردسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم میشود. براساس نتایج، عواملی مانند اخلاق و ارزشها، پاسخگویی، نوعدوستی و فرهنگ سازمانی، در ارتباط با موضوع مسئولیت اجتماعی در شرکتهای نفت و گاز، اثرپذیری کمتری دارند.
Machine summary:
ماتریس دردسترس پذیری اولیه عوامل ١ ٢ ٣ ٤ ٥ ٦ ٧ ٨ قدرت نفوذ ١ پاسخگویی 1 1 0 0 0 0 1 0 3 ٢ نوع دوستی 1 1 0 0 0 0 1 0 3 ٣ فرهنگ سازمانی 1 1 1 1 0 0 0 0 4 ٤ ساختارسازمانی 0 0 0 1 1 1 1 1 5 ٥ اخلاق وارزش ها 1 0 0 0 1 0 0 0 2 ٦ انگیزش وپاداش 1 1 1 0 0 1 1 1 6 ٧ رهبری 1 1 0 0 0 0 1 0 3 ٨ تعهد 1 1 1 1 0 1 0 0 5 3 5 2 2 3 3 6 7 پس از دستیابی به ماتریس دسترس پذیری اولیه از طریق دخیل کردن انتقال پذیری در روابـط به دست آمده ، ماتریس دردسترس پذیری نهایی به دست می آید (گام ٤)؛ بنابراین ، ماتریس ورودی و خروجی هر معیار با استفاده از گام ٣ روش مدل سازی ساختاری تفسیری محاسبه می شود؛ بـرای مثال ، ورودی معیار پنج یعنی زیرسـاخت فنـاوری ، بـه معنـای آن دسـته از معیارهـایی اسـت کـه زیرساخت فناوری بر آنها اثر می گذارد (متغیرهـای ١ و ٥).
• مطابق نتایج ، پاسخگویی ، رهبری و نوع دوستی جزء عوامل وابسته ، اخلاق و ارزش هـا، انگیزش و پاداش و تعهد جزء عوامل نفوذی و فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی جزء عوامل خودمختارند؛ نظر به این دسته بندی ، به مدیران شرکت های نفت و گاز پیشـنهاد می شود برای پیاده سازی مسئولیت اجتماعی ، به هریک از معیارها در دسته شـان توجـه کنند.
The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders.