Abstract:
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی تعاملی نقش بازاریـابی چریکـی و مسـئولیت هـای اجتماعی شرکت های بیمه بر وفاداری مشتریان با تاکید بر مزیـت هـای کـارکردی برنـد و قابلیت اعتبار در بیمه ایران سه شهر تهران، سمنان و ایلام میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری اطلاعات تحقیق ، توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان شعب بیمه ایـران در شـهرهای تهـران، سـمنان و ایلام هستند که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعـداد ٣٨٤ نفـر بـه عنـوان نمونـه انتخاب شدند. روش نمونه گیری در این تحقیق ، نمونه گیری سهمیه ای است ، کـه هـر سـه شهر مورد نظر سهمیه ای در نمونه کلی دارنـد. ابـزار گـردآوری اطلاعـات نیـز پرسشـنامه میباشد که روایی و پایـایی آن تاییـد شـده اسـت . بـرای تحلیـل اطلاعـات از نـرمافـزار ویژوالپیالاس استفاده شده است . نتایج نشان میدهند که بازاریـابی چریکـی، مسـئولیت اجتماعی، مزیت های کارکردی برند و قابلیت اعتبار بر وفاداری مشتریان بیمه ایران در سه شهر مورد مطالعه تاثیر مستقیم ، مثبت و معناداری دارند. همچنین مسـئولیت اجتمـاعی بـر بازاریابی چریکی و مزیت کارکردی برند، مزیت کارکردی برند بر قابلیت اعتبار، بازاریابی چریکی بر قابلیت اعتبار، تاثیر مستقیم ، مثبت و معناداری دارند.
Machine summary:
بررسی تأثیر بازاریابی چریکی و مسئولیت های اجتماعی شرکت های بیمه بر وفاداری مشتریان با تأکید بر مزیت های کارکردی برند و قابلیت اعتبار 1 تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٠٣/١٥ عظیم زارعی تاریخ پذیرش: ١٣٩٤/١١/٢٦ وحید شرفی 2 3 سمیه زنگیان چکیده هدف پژوهش حاضر، ارائۀ الگوی تعاملی نقش بازاریـابی چریکـی و مسـئولیت هـای اجتماعی شرکت های بیمه بر وفاداری مشتریان با تأکید بر مزیـت هـای کـارکردی برنـد و قابلیت اعتبار در بیمۀ ایران سه شهر تهران، سمنان و ایلام میباشد.
نتایج نشان میدهند که بازاریـابی چریکـی، مسـئولیت اجتماعی، مزیت های کارکردی برند و قابلیت اعتبار بر وفاداری مشتریان بیمۀ ایران در سه شهر مورد مطالعه تأثیر مستقیم ، مثبت و معناداری دارند.
لذا محققان در این پژوهش به طور تخصصی به حل چالش هـای شرکت های بیمه با کمک بازاریابی چریکی و مسئولیت های اجتماعی و تأثیر آن بـر وفاداری مشتریان میپردازند و تمرکز خود را بر روی این فاکتور تأثیرگـذار، یعنـی مزیت های کارکردی برند در محیطی متفاوت با تحقیقات پیشین قرار میدهند.
ایـن پژوهش در پی بررسی آن است که تأثیر بازاریابی چریکی و مسئولیت های اجتماعی شرکت های بیمه بر وفاداری مشتریان با تبیین نقش مزیـت هـای کـارکردی برنـد و قابلیت اعتبار را در این رابطه بسنجد.
از دیگر نتایج به دست آمده در تحقیق حاضر این است که مسئولیت اجتماعی بـر وفاداری مشتریان، بازاریابی چریکی و مزیت های کارکردی برند در بیمۀ ایـران سـه شهر مورد مطالعه دارای تأثیر مستقیم ، مثبت و معناداری میباشد (فرضیه های ٣ و ٤ و ٥).
Shirshendu, Kumar Roy. Sanjit, (2011),"Generic technology- based service quality dimensions in banking: Impact on customer satisfaction and loyalty ",International Journal of Bank Marketing, Vol. 29 Iss: 2 pp.