Abstract:
در فضای رقابتی امروز، هر شرکتی که بخواهد در هر بازاری فعالیت کند؛ اعم از بازارهای صنعتی و بازارهای مصرفی، باید بداند که نمیتواند همه سلایق و درخواستهای مشتریانش را یکجا پاسخ دهد و به همه آنها خدمترسانی کند. امروزه برای پاسخگویی به این مساله، بخشبندی بازار افزایش چشمگیری یافته است. بازار بیمه در ایران نیز از این امر مستثنا نیست. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بخشبندی بازار بیمه عمر از طریق سبک زندگی مشتریان با رویکرد (AIO) در استان مازندران انجام شد. AIO شامل فعالیت، علایق و عقاید است؛ یعنی این پژوهش از طریق بررسی فعالیت، علایق و عقاید مشتریان شرکت بیمه ایران در استان مازندران به بخشبندی مشتریان میپردازد. پژوهش حاضر از نظر روش گردآوری دادهها، از نوع توصیفی و از نظر هدف، جزو پژوهشهای کاربردی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق نمونهگیری خوشهای و با استفاده از پرسشنامه AIO جمعآوری شد. تعداد 600 پرسشنامه توزیع و جمعآوری و از میان آنها تعداد 540 پرسشنامه سالم بررسی شد. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد که بالای 7/0 بود و همچنین، روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا توسط خبرگان و استادان بررسی شد. سپس از طریق تحلیل عاملی هشت عامل و از طریق تحلیل خوشهای سه خوشه (بخش) مشخص شد که بخش سوم بیشترین اعضای نمونه را دارد. در انتها نیز متناسب با ویژگیهای هر بخش پیشنهادهایی ارائه شد.
Machine summary:
بخشبندی بازار بیمه عمر از طریق سبک زندگی مشتریان با استفاده از الگوی AIO میثم شیرخدایی1، سهیل نجات2*، امیر اکبری3 1- استادیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران 2- دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی پردیس فارابی دانشگاه تهران 3- دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران چکیده در فضای رقابتی امروز، هر شرکتی که بخواهد در هر بازاری فعالیت کند؛ اعم از بازارهای صنعتی و بازارهای مصرفی، باید بداند که نمیتواند همه سلایق و درخواستهای مشتریانش را یکجا پاسخ دهد و به همه آنها خدمترسانی کند.
نتایج بهدست آمده از بخشبندی با استفاده از سبک زندگی، از راههای مختلف به شرکتها کمک میکند، مانند: تبلیغات بهتر، تغییر موقعیت محصول، Segmentation Market Segmentation Lifestyle تولید محصول جدید و غیره.
همچنین، سبک زندگی یک مفهوم مورد استفاده در بخشبندی بازار و درک مشتریان هدف است که تنها با مطالعه عوامل جمیعت شناختی ارائه نشده است.
از بررسی ادبیات پژوهش مشخص شد که AIO ابزار مورد استفاده برای مطالعه بازار محصولات و خدمات خاص برای اهداف بازاریابی متفاوت است(هور و همکاران، 2010؛ راچ نیکورن و اپال، 2014).
معماری و همکاران(1392) نیز به بخش بندی بازار خدمات مجموعههای ورزشی بخش خصوصی مبتنی بر کیفیت ادراک شده مشتریان پرداختهاند که با صنعت بیمه متفاوت است؛ اما کوچکزاده (1389)، در پایاننامه خود از راه شناسایی سبکهای زندگی مصرفکنندگان بستنی (با رویکرد AIO) به بخشبندی بازار بستنی پرداخت که با رویکرد پژوهش حاضر همخوانی دارد؛ ولی در یک صنعت غیرمرتبط انجام شده است.
Asia Pacific Journal of Marketing & Management Review, 2(3): 92-105.