Abstract:
پژوهش حاضر با توجه به رشد سریع فعالیتهای خردهفروشیهای اینترنتی در فضای کسب و کار داخلی کشور، و در راستای کمک به موفقیت بیشتر این نوع کسبوکارها در عرصه برندسازی انجام شده است. هدف نهایی پژوهش، ارائه مدلی بومی برای برندسازی خردهفروشیهای اینترنتی با توجه به ساختار کسبوکار مجازی در کشورمان است، تا از این راه بتواند نیازهای رو به رشد در زمینه برندسازی در فضای اینترنتی را پوشش دهد. در این پژوهش، برای دستیابی به مدل برندسازی برای خردهفروشیهای اینترنتی از روش کیفی تئوری دادهبنیاد استفاده شده است، که مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات در این روش، انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با افراد آگاه و متخصصان در حیطه موضوعی موردنظر است. نمونهگیری مورد استفاده در این مقاله، نمونهگیری نظری بوده است. پس از انجام مصاحبهها و جمعآوری اطلاعات، کدهای بهدست آمده در بخشهای مختلف، تجزیه و تحلیل شده و پس از انجام مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی مدل نهایی توسط محققان این مقاله بهدست آمده است. مدل نهایی از مجموع مقوله محوری، شرایط علّی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و در نهایت، پیامدها و نتایج حاصل از برندسازی تشکیل شده است. هرکدام از این شرایط و عوامل تشکیلدهنده مدل دارای متغیرها و مقولههایی هستند، که توجه به آنها تحقق هدف نهایی برندسازی را موجب میشود.
Machine summary:
ارائه مدل بومی برندسازی برای خردهفروشیهای اینترنتی با استفاده از روش کیفی تئوری دادهبنیاد امیر اخلاصی1، رضا شفیعی1*، فهیمه انصاری3 1- عضو هیأت علمی دانشگاه تهران 2- دانشجوی دکتری بازاریابی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران 3- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران چکیده پژوهش حاضر با توجه به رشد سریع فعالیتهای خردهفروشیهای اینترنتی در فضای کسب و کار داخلی کشور، و در راستای کمک به موفقیت بیشتر این نوع کسبوکارها در عرصه برندسازی انجام شده است.
2005 Kevin, Ibeh Ying, Luo Keith,Dinnie E-branding strategies of internet companies: Some Preliminary insights from the UK راهبردهای برندسازی برای شرکت های اینترنتی: بررسی شرایط مقدماتی آن در بریتانیا 5 این مقاله بیشتر از برند و برندسازی در فضای اینترنتی بهعنوان ایجادکننده وفاداری بیشتر در مشتریان یاد و بیان میکند که تعاملات و ارتباطات متقابلی که در فضای مجازی امکان محقق شدن آنها وجود دارد، موجب میشود که مشتریان احساس وابستگی و تعلق بیشتری را نسبت به برند کسب کنند.
,Christodoulides Branding in the post-internet era برندسازی در مرحله گذر از اینترنت 7 در این مقاله سایمونز بههمراه همکاران خود مدل ارائه شده خود در سال 2006 در زمینه برندسازی اینترنتی را در میان بیست وبسایت خردهفروشیمواد غذایی آزمون و بیان میکند که چگونه میتوان با استفاده از اجزای قیدشده در مدل بهطور اجرایی به برندسازی اینترنتی اقدام کرد و ارزش ویژه برند برای خردهفروشیاینترنتی ایجاد نمود.