Abstract:
هدف مقالة حاضر معرفی بسامدنگاری به مثابه یک فناوری بدیع آموزشی است که متخصصان زبان از طریق آن به بعضی از اهداف خود در مطالعات زبانی و آموزش زبان نائل خواهند شد. تیم جانز (١٩٩١) در تعریف ساده ی بسامدنگاری آن را جستجوی هم نشینی های لغات می داند. این جستجو برای یافتن یک کلمة خاص و یا یک ساختار نحوی در متن یا گنجینه ای از متون انجام می پذیرد . هدف از این جستجو تحقیق در معانی متفاوت ، بافتهای متنی نحوی یک کلمة خاص است و بررسی ‹ باهم آیی ›های لغت را نیز شامل می شود. نرم افزار بسامدنگاری که در ابتدا به مثابه ابزاری برای کمک در جستجوی گنجینه های زبانی تهیه گردید، وسیله ای است که امکان تهیة مواد آموزشی تحقیق - محور را به وجود می آورد. از این ابزار می توان برای بسامدنگاری متون بی شماری که در رایانه ذخیره شده استفاده کرد.کارکرد عمدة این ابزار استخراج فهرستهایی است که لغت یا لغات مورد نظر در آنها به کاررفته است . کاربرد این فهرستها اساس یادگیری داده - محور به تعریف تیم جانز (١٩٩١) است . مقالة حاضر به همین موضوع می پردازد. یکی از دست آوردهای بسامدنگاری فراهم کردن مجموعه ای از متون مستخرج از زبان گفتاری و نوشتاری برای استفادة تهیه کنندگان فرهنگ های لغت است . این مجموعه متون را می توان در زمرة مطمئن ترین منابعی دانست که فرهنگ نویسان از آن در جمع آوری لغات برای تهیة فرهنگ لغت استفاده می کنند.در این مقاله به بعضی از موارد استفادة این دست آورد پرداخته شده است . تا جایی که به آموزش و یادگیری زبان مربوط می شود، بسامدنگاری روشی است جدید در یادگیری زبان به کمک رایانه که بسیاری از مشکلات موجود را بر طرف می کند. به خصوص مشکلاتی را که در زمینة کاوش در زبان معیار وجوددارد. در این مقاله چند مثال از تمرینهایی که از طریق آن زبان آموزان اطلاعات فراوانی در مورد یک لغت خاص در زبان مورد فراگیری به دست می آورند داده شده است . برخی اطلاعات حاصل از این کاوش عبارت است از: معانی لغات ، الگوهای نحوی ای که لغت در آنها ظاهر می شود وهمچنین با هم آیی های لغت .
Machine summary:
از این رو در این مقاله تلاش شده است ابتدا بسامدنگاری و برنامه های رایانه ای آن معرفی شوند؛ سپس موارد استفادة آن در فرهنگ نویسی ، آموزش زبان و تهیه وتدوین مطالب آموزشی بررسی شود.
این گنجینه هم اکنون دارای ٤٠٠ میلیون واژه است و استفاده از آن نه فقط به فرهنگ نویسان امکان می دهد اطلاعات قابل اعتماد و معتبری درخصوص بسامد نسبی کاربرد لغات و معانی آنها به دست آورند، بلکه مهم تر از آن به تصمیم گیری در انتخاب معنایی خاص برای یک واژه کمک می کند.
به عنوان مثال جرمی هارمر(٢٠٠١) در کتاب خود که راهنمای عملی معلمان زبان است ، تعدادی تمرین عرضه می کند که به وسیلة این تمرینها 1 Bernd Ruschoff 2 Data-Driven Learning 3 exploratory tasks 4 task-based 5 Skeehan 6 Higgins 7 authenticity 8 learning 9 searching فراگیران نقش محقق را ایفا می کنند.
1 Jack C Richards 2 exposure 3 Widdowson 4 genuin materials 5 authentic tasks 6 language functions 7 Alan Hunt 8 David Beglar 9 Buttler 10 expectancy grammar جان اولر ( ١٩٧٦ , John Oller) در نظریه ی expectancy grammar می گوید سطح دانش زبانی فراگیر ممکن است به حدی برسد که بتواند همچون زبان مادری خود آنچه را که گوینده قصد بیان آن را دارد، پیشاپیش حدس بزند.
گفتگوها، تمرینها وتوضیحات قوانین دستوری (که معمولا به زبان مادری عرضه می شوند) برای معلمانی که زبانی غیر از زبان مادری خود را 1 genre analysis 2 Dudley-Evans 3 Gledhill 4 Collins COBUILD English Dictionary 5 Douglas Brown 6 Communicative Language Teaching تدریس می کنند بسیار ساده تراست .