Abstract:
گرد آوری و ارزیابی اطلاعات مربوط به شرکت های رقیب در امر تدوین استراتژی هـا؛ نقشـی حیاتی دارد. هر قدر شرکت بتواند از شـرکت هـای رقیـب اطلاعـات بیشـتری بـه دسـت آورد، احتمال آنکه استراتژیهای اثربخش تر و موفقیت آمیزتر تدوین و اجرا کند، بیشتر است . بنابراین ردیابی و درک رقبا و واکنش به آن ها به عنوان یک جنبه ویژه از فعالیت بازاریابی مطرح و لازم است که شرکت ها یک برنامه اثربخش به نام هوشمندی رقـابتی را بـه اجـرا درآورنـد (دیویـد، ١٣٧٩). هدف از این تحقیق بررسی تاثیر فن آوری اطلاعات برهوش تجاری مدیران است که بـا اجرای پرسشنامه و نظرخواهی از جامعه آماری تحقیق که شامل کلیه مدیران بانـک هـای ملـی شهر تبریز (٨٧ نفر) تحقق یافت و به دلیل محدودیت تعداد بانک های مورد بررسی کل جامعـه آماری مورد بررسی قرارگرفت . پایایی ابزار اندازه گیری ٠/٨٧ بـرآورد گردیـد و براسـاس نتـایج داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تاثیر و نقش فن آوری اطلاعات بر شناخت مـدیران از ١. استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ٢. کارشناس ارشد مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان ٣. کارشناس ارشد و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور واحد دهاقان ٤. کارشناس ارشد مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان رقبا، شناخت بازار و تسهیل تبادل اطلاعات دربین کارکنان بـا ٩٥ درصـد اطمینـان بـه اثبـات رسید.
Machine summary:
توسعه شگفت انگیز فن آوری اطلاعات وگسترش آن به بازارهای پولی وبانکی جهان عـلاوه بر تسهیل امور مشتریان بانک ها و تحت شعاع قراردادن تمـام جنبـه هـای عملکـردی سـازمان (سرعت ، دقت ، قیمت و خدمات ) روش های جاری بانکداری را متحول و دگرگـون سـاخته و بـه طور اساسی رقابت دراین عرصه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است .
دانشمندان و نظریه پردازان مدیریت بر این مفهوم توافق دارنـد که کاربرد صحیح و مناسب فن آوری اطلاعات نیازمند مدیرانی با قابلیت های گوناگون است کـه از اهم آن ها هوش رقابتی مدیران سازمان ها است .
اگرچه تمرکز هوش رقابتی بر تصمیم گیـری اسـت ؛ ولی قلمرو آن گسترده تر است و پژوهش پیرامون موضوعاتی چون قابلیـت هـای رقبـا، تحلیـل ، ایجاد و یا سرمایه گذاری مشترک با رقبا؛ برنامه های آتی رقبا؛ راهبردهای بازار با خطـوط تولیـد خاص ، شناخت مشتریان و تسهیل اطلاعات و ارتباطات سازمانی را نیز در بر میگیرد.
به نظر این دو محقق فن آوری اطلاعـات متشـکل از سـه بخش بود: بخش اول شامل تکنیک پردازش مقادیر زیاد اطلاعات بـود کـه از طریـق رایانـه هـا انجام میشد؛ بخش دوم مربوط به کاربرد شیوه های آماری و ریاضی برای تصمیم گیری بود کـه از طریق تکنیک هایی مانند برنامه ریزی ریاضی و پژوهش عملیات صورت مـیگرفـت و بخـش سوم شامل شبیه سازی مسائل پیچیده ، از طریق برنامه های رایانه یی است که با استفاده از ایـن برنامه انجام میگیرد (لیویت و ویسلر،٤١:١٩٨٥).