Abstract:
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی عملکرد شغلی آموزگاران از روی سرمایه روانشناختی صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کلیهی آموزگاران مدارس ابتدایی شهر خرمآباد به تعداد 711 نفر بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 250 نفر با روش نمونهگیری طبقهای نسبی به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه روان شناختی لوتانز و عملکرد شغلی پاترسون استفاده گردید. پس از تعیین روایی محتوایی، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی این ابزار به ترتیب 81/0 و 75/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و مولفههای آن با عملکرد شغلی آموزگاران رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد و از بین مولفههای سرمایه روانشناختی به ترتیب امیدواری، خودکارآمدی و انعطافپذیری بیشترین سهم را در پیشبینی عملکرد شغلی به خود اختصاص دادند.
Machine summary:
در تحقیقی تحت عنوان «نقش واسطهگری استرس شغلی در رابطه بین سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی کارکنان» که توسط دیانتنسب و همکاران (1393) انجام شد نتایج پژوهش نشان داد که بین استرس و عملکرد شغلی رابطهی منفی و معنادار و بین سرمایه روانشناختی و عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین - Connor& Paunonen - Barrick& Mount - Meyer - Becker یافتههای پژوهش نشان داد که استرس شغلی نقش واسطهای در رابطهی بین سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی ایفا کرده و سبب کاهش اثر سرمایه روانشناختی بر روی عملکرد شغلی میشود.
در تحقیقی که توسط هویدا و همکاران (1391)، تحت عنوان «رابطه مؤلفههای سرمایه روانشناختی و مؤلفههای تعهدسازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان» انجام شد نتایج به این صورت حاصل شد که متغیر امیدواری و متغیر خودکارآمدی(اعتماد به نفس) دارای توان پیشبینی معناداری برای تعهد عاطفی است.
در تحقیقی تحت عنوان «نقش واسطهگری استرس شغلی در رابطه بین سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی کارکنان» که توسط دیانتنسب و همکاران (1393)، انجام شد نتایج پژوهش نشان داد که بین استرس و عملکرد شغلی رابطهی منفی و معنادار و بین سرمایه روانشناختی و عملکرد شغلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که استرس شغلی نقش واسطهای در رابطهی بین سرمایه روانشناختی با عملکرد شغلی ایفا کرده و سبب کاهش اثر سرمایه روانشناختی بر روی عملکرد شغلی میشود.
در تحقیقی که توسط هویدا و همکاران (1391)، تحت عنوان «رابطه مؤلفههای سرمایه روانشناختی و مؤلفههای تعهدسازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان» انجام شد نتایج به این صورت حاصل شد که متغیر امیدواری و متغیر خودکارآمدی/ اعتماد به نفس دارای توان پیشبینی معناداری برای تعهد عاطفی است (004/0p<).