Abstract:
روشهای کمی که مبتنی بر محاسبات ریاضی هستند بواسطه اعتمادی که اغلب مدیران به نتایج حاصل از آنها دارند بیش از پیش مورد توجه مدیران و علوم مدیریت قرار گرفته است. استفاده ازریاضیات و روشهای کمی نیز همواره در مدیریت بازاریابی مطرح بوده است از جمله طراحی کانالهای بازاریابی، تدوین و پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی، شناسایی مشتریان هدف، پیشبینی بازارهای هدف، آمیخته بازاریابی و مدلهای ارتباطات یکپارچه بازاریابی. کاربرد گسترده ریاضیات در روشهای نوین بازاریابی باعث تغییرات چشمگیری در این رشته گردیده است، بطوریکه تعامل بین بازاریابان و ریاضیدانان منجر به شکلگیری روشهای نوینی در مدیریت و ارزیابی بنگاههای تجاری گردیده است. بدین ترتیب میتوان رویکرد مهندسی بازاریابی را به مفهوم استفاده از روشهای مهندسی و ریاضی در بازاریابی و محیط کسب و کار مطرح نمود. در مقاله حاضر، به بررسی اجمالی نقش و کاربردهای ریاضیات در بازاریابی بویژه در سالهای اخیر پرداخته شد. نتایج مطالعه نشان میدهد که در سالهای اخیر تحقیقات ارزشمندی در خصوص استفاده از رویکردهای نوین ریاضی و مهندسی در بازاریابی صورت گرفته است و با توسعه مهندسی بازاریابی این تعامل همچنان ادامه دارد.
Machine summary:
(Lin et al,2016) 4- کاربردهای ریاضی در بازاریابی 1-4 برنامهریزی خطی پژوهش عملیاتی(OR)، شاخهای از ریاضیات کاربردی و علم اداری است که با رشتههای مختلف علمی ارتباط دارد و از روشهایی مانند مدلسازی ریاضی، آمار و الگوریتمهایی برای یافتن راهحلی بهینه یا نزدیک به بهینه برای مسائل پیچیده استفاده میکند.
از الگوریتم ژنتیک در تحقیقات گوناگون مربوط به موضوعات بازاریابی استفاده شده است که از جمله می توان به تحقیقات اخیر مانند مایتی و همکاران(2009، مدل موجودی با فاصله زمانی بین سفارش و دریافت کالا و تقاضای قیمت)، طالعی زاده و همکاران(2010، بهینه سازی سیستم های کنترل موجودی چندکالایی با چند محدودیت)، تیموری وموسوی(1390، مدل برنامه ریزی موجودی در زنجیره تامین پروژه)، بدیعی و میراخورلی(1391، طراحی بهینه ترین مسیرممکن برای انتقال کالای تولیدی واحدهای صنعتی به بازار مصرف) و حسینی و همکاران(1393، مدل بهینه سازی چندهدفه برای تصمیمات توام موجودی و قیمت گذاری) اشاره نمود.
برخی از مطالعات انجام شده در بازاریابی با استفاده از درخت تصمیمگیری صورت گرفته است(Kim et al, 2011, Olson and Chae, 2012, Duchessi and lauria, 2013, Lei and Moon, 2015, You et al, 2015, Ozyirmidokuz et al, 2015 6-4 مهندسی کانسی 2 زندگی معاصر با روند سریع تغییرات اجتماعی و فناوری همزاد و مترادف شده است.
در این تحقیق ضمن تبیین مبانی نظری مهندسی بازاریابی، انواع روشهای ریاضی و ابزارها از جمله برنامهریزی خطی نظیر(OR)، تعیین میزان سفارش اقتصادی ((EOQ، سیستمهای هوش مصنوعی، مدل کانو، دادهکاوی، مهندسی کانسی بررسی شدهاست.
Knowledge management and data mining for marketing, Decision Support Systems, Vol. 31, No. 1: 127–137.