Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هوش تجاری در ارتقاء برند شکل گرفته است. جامعه آماری تعداد 1500 نفر از مشتریان موبایل برند سونی در شهر عسلویه انتخاب که نمونه آماری پژوهش حاضر را به تعداد 306 نفر از مشتریانی گه اشرافیت اطلاعاتی خوبی نسبت به برند مذکور را تشکیل می دهند که به منظور جمع آوری داده های موردنیاز، پرسشنامه محقق ساخته ارتقاء برند و پرسشنامه استاندارد هوش تجاری (برگرفته از تحقیق پوویک و همکاران،2012) بین ایشان توزیع گردید. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه ها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار این ضریب برای پرسشنامه ارتقاء برند 82/0 و برای پرسشنامه هوش تجاری نیز 82/0 محاسبه گردید. روایی پرسشنامه ها نیز با نظر اساتید و خبرگان تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که فرایند تصمیم گیری در داده کاوی، فرایند تصمیم گیری در پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات، فرایند تصمیم گیری در پرازش و تجزیه و تحلیل دانش آن و فرایند تصمیم گیری در تصمیمات بهبود رقابت بر ارتقاء برند تاثیر دارند، بدنی معنی که تمام فرضیه های فرعی تحقیق مورد تایید قرار گرفتند. فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تاثیر گذاری هوش تجاری بر ارتقاء برند نیز مورد تایید قرار گرفت.
Machine summary:
گانگادهاران و سوامی( 2004 )، هوش تجاری را Adelman Malhotra Gangadharan and Swamy Berson Moss and Atre ساختار سازمان برای جمع آوری فشرده پایگاه داده ها و برنامه های کاربردی حمایت تصمیم گیری همراه با برنامه های کاربردی عملکردی تعریف می کند، که به گروه تجاری امکان دسترسی آسان به اطلاعات تجاریشان داده و اجازه گرفتن تصمیمات دقیق را می دهد.
جدول 1: نتایج آزمون فرضیه فرعی اول (Coefficients) Sig t standardized Coefficients Unstandardized Coefficients مدل Beta Std. Error B 000/0 638/9 078/0 750/0 (Constant) 000/0 494/23 803/0 031/0 731/0 فرایند تصمیم گیری در داده کاوی با توجه به جدول 1 از آنجا که مقدار Sig. کمتر از 05/0 به دست آمده است، پس می توان نتیجه گرفت که بین فرایند تصمیم گیری در داده کاوی و ارتقاء برند محصولات موبایل سونی رابطه ای خطی وجود دارد.
به این معنی که فرایند تصمیم گیری در داده کاوی تببین کننده مناسبی برای ارتقاء برند محصولات موبایل سونی است و فرضیه فرعی اول مورد تأیید قرار می گیرد.
به این معنی که فرایند تصمیم گیری در پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات تببین کننده مناسبی برای ارتقاء برند محصولات موبایل سونی است و فرضیه فرعی دوم مورد تأیید قرار می گیرد.
نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان داد که مقدار 894/0 از تغییرات ایجاد شده در ارتقاء برند محصولات موبایل سونی توسط متغیر فرایند تصمیم گیری در پردازش و تجزیه و تحلیل دانش آن تبیین می شود و بدین ترتیب فرضیه فرعی سوم تحقیق مورد تأیید قرارگرفت.