Abstract:
استراتژیهای کسبوکار هر بنگاه اقتصادی در سطوح سازمان (Corporate)، واحدهای کسبوکار (SBU) و واحدهای عملیاتی (Department)، مبنایی است برای تصمیمات کلان، بهخصوص اولویتبندی در تخصیص منابع است در این تحقیق، مدل برنامهریزی استراتژیک در صنایع نفت و گاز- حوزه پیمانکاری پارس جنوبی با رویکرد به روش هیبریدی ارائه میشود که حاصل ترکیب یکپارچه و نظامیافتهای از مدلهای موجود است. نتایج حاصل از اجرای مدل مذکور بهصورت تحقیق موردی ارائهشده است که در این خصوص پس از تعیین کمیتههای برنامهریزی استراتژیک در سطوح عالی، تخصصی و اجرایی، فعالیتهای مرتبط به شرح زیر صورت گرفت: تدوین مأموریت، تعیین اهداف بلندمدت، بررسی عوامل داخلی، بررسی عوامل خارجی، تهیه ماتریس SWOT، تدوین استراتژیها این مقاله بر اساس نتایج حاصل از برنامهریزی استراتژیک در شرکتهای پیمانکاری پروژههای فراساحل پارس جنوبی شامل طراحی، تأمین، ساخت، نصب سکوها و متعلقات مربوط و نیز لولهگذاری دریایی حاصل گردیده است. درنتیجه تعداد 22 مورد استراتژی شناسایی گردیده است.
Machine summary:
برنامه ریزی استراتژیک به روش هیبریدی (HCMS) در صنایع فراساحل نفت و گاز، مطالعه موردی در حوزه EPCIC توسعه میدان گازی پارس جنوبی 1 امیر همایون سرفراز 2 علی صدیقی زاده 3 بهزاد عبدالمحمد 4 سید رضا میر غفاری ٭ چکیده استراتژیهای کسب وکار هر بنگاه اقتصادی در سطوح سـازمان (Corporate)، واحـدهای کسـب وکـار (SBU) و واحدهای عملیاتی (Department)، مبنایی است برای تصمیمات کلان ، به خصوص اولویت بندی در تخصیص منابع است در این تحقیـق ، مـدل برنامـه ریـزی اسـتراتژیک در صـنایع نفـت و گـاز- حـوزه پیمانکاری پارس جنوبی بـا رویکـرد بـه روش هیبریـدی ارائـه مـیشـود کـه حاصـل ترکیـب یکپارچـه و نظام یافته ای از مدل های موجود است .
نتایج حاصل از اجرای مدل مذکور به صورت تحقیق موردی ارائه شده است که در این خصوص پس از تعیین کمیته های برنامه ریزی اسـتراتژیک در سـطوح عـالی، تخصصـی و اجرایی، فعالیت های مرتبط به شرح زیر صورت گرفت : تدوین مأموریت ، تعیـین اهـداف بلندمـدت ، بررسـی عوامل داخلی، بررسی عوامل خارجی، تهیه ماتریس SWOT، تدوین استراتژیها این مقاله بر اساس نتایج حاصل از برنامه ریزی استراتژیک در شرکت های پیمانکـاری پـروژه هـای فراسـاحل پـارس جنـوبی شـامل طراحی، تأمین ، ساخت ، نصب سکوها و متعلقات مربوط و نیز لولـه گـذاری دریـایی حاصـل گردیـده اسـت .
Hybrid of Combination Modelof Strategy (رجوع شود به تصویر صفحه) فاز اول :شناخت و آماده سازی در این فاز شناخت کلی از سازمان ضمن طی مراحل زیر انجام و به استخراج عوامل کلیدی موفقیت سازمان منجر شده است : تشکیل کمیته راهبری (استراتژی): بزرگ ترین و اصلیترین عامل موفقیت سازمان در تدوین برنامه های راهبردی، اعتقاد و باور عمیق مدیران ارشد سازمان و وجود تعهد در قبال تدوین و انجام این برنامه ها است .