Abstract:
هدف از این مطالعه، ارزیابی عوامل مؤثر بر نوآوری و نقش انتظارات کارکنان از پیامدهای عملکردی و مزایای تصویری آن در بانکهای ملی سطح شهر تهران است. بدین منظور، 380 نفر از کارکنان بانکهای ملی سطح شهر تهران، بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا، علَی مقایسهیی است. برای جمعآوری دادههای اولیه از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج به دست آمده از مدلسازی معادلات ساختاری، حاکی از آن است که انتظار علمی محقق در زمینههای (1) تاثیر مثبت و معنادار حمایت سازمانی بر مزایای تصویری مورد انتظار و پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار، (2) تاثیر مثبت و معنادار کیفیت رابطه با مدیر بر مزایای تصویری مورد انتظار و پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار، (3) تاثیر مثبت و معنادار نوآوری بهعنوان الزام شغلی بر پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار، (4) تاثیر مثبت و معنادار محبوبیت بهعنوان نوآوری بر پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار، (5) نارضایتی از وضع موجود بر مزایای تصویری مورد انتظار و پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار، (6) تاثیر مثبت و معنادار مزایای تصویری مورد انتظار بر رفتار نوآورانه فردی و تاثیر مثبت و معنادار پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار بر رفتار نوآورانه فردی مورد تایید واقع گرفت؛ ولی رابطه معنادار میان نوآوری به عنوان الزام شغلی با مزایای تصویری مورد انتظار و رابطه معنادار میان محبوبیت به عنوان نوآوری با مزایای تصویری مورد انتظار مورد تایید واقع نشد.
Machine summary:
با توجه به موارد بر شمرده و با توجه به دو دیدگاه نظری در ادبیات پژوهشی نوآوری شامل دیدگاه کارایی محور و دیدگاه اجتماعی- سیاسی، این پژوهش به بررسی نحوه تأثیرپذیری رفتار نوآورانه کارکنان از انتظارات آن ها برای چنین رفتارهایی در فضای بانک های ملی شهر تهران میپردازد که به نوبه خود تأثیر بالقوه یی بر عملکرد شغلی (پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار) و تصویر ذهنی از درون سازمان (منافع تصویر ذهنی مورد انتظار) برجای میگذارد.
لذا با در نظر داشتن این چارچوب ، ما به بررسی این موضوع میپردازیم که چگونه تفاوت های فردی و زمینه یی به شکل گیری عملکرد کارمند و انتظارات پیامدی تصویر ذهنی منجر میشود: حمایت سازمانی ادراک شده برای نوآوری، کیفیت رابطه با سرپرست ، نوآور بودن به عنوان یک الزام شغلی، مشهور بودن به نوآوری، و نارضایتی فردی از موقعیت شغلی.
یافته ها تحلیلی حاصل از نمونه گیری جمع آوری شده ، در سطح ٥% خطا حاکی از پذیرش فرض فوق است (٢,١٥ =t ,٠,١٦ =α)؛ لذا با توجه به رابطه به دست آمده نوآوری به عنوان الزام شغلی بر پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار تأثیرگذار است .
یافته ها تحلیلی حاصل از نمونه گیری جمع آوری شده ، در سطح ٥% خطا حاکی از پذیرش فرض فوق است (٢,١٤ =t ,٠,١١ =α)؛ لذا با توجه به رابطه به دست آمده محبوبیت به عنوان نوآوری بر پیامدهای عملکردی مثبت مورد انتظار تأثیر گذار است .