Abstract:
عصر حاضر، عصر تغییرات و تحولات اساسی و بنیادی است و سازمان هایی می توانند در صحنه ی رقابت باقی بمانند که خود را با این شرایط تطبیق دهند. لذا سازمان ها باید اطلاعات محیط اطراف خود را سریع تر و با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کنند. از شیوه های دستیابی به این هدف، کسب هوشمندی رقابتی از طریق قابلیت های پویای مبتنی بر دانش می باشد. قابلیت های پویا به مفهوم توانایی سازمان در پیکربندی مجدد شایستگی های داخلی و خارجی در جهت مهار محیط های به سرعت در حال تغییر می باشد تا بر این اساس در محیط های در حال تغییر، بتواند به عملکرد و هوشمندی دست یابد. هدف این پژوهش بررسی نحوه شکل گیری هوشمندی رقابتی بر اساس رویکرد قابلیت های پویای مبتنی بر دانش می باشد. جامعه ی آماری تحقیق، شامل کلیه کسب و کارهای کوچک و متوسط در استان لرستان می باشد. تعداد نمونه 318 مورد بوده و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه بوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که قابلیت جذب شامل کسب دانش بیرونی و به اشتراک گذاری دانش درونی یک مولفه مهم و حیاتی موثر بر قابلیت های پویا بوده و مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط می توانند از طریق ایجاد قابلیت های پویای مبتنی بر دانش، به هوشمندی رقابتی دست یابند.
Machine summary:
"بررسی نحوه شکلگیری هوشمندی رقابتی بر اساس رویکرد قابلیتهای پویای مبتنی بر دانش (مورد مطالعه: کسب و کارهای کوچک و متوسط) امیرهوشنگ نظرپوری1*، رضا سپهوند2، منا مسعودیراد3 1- استادیار گروه مدیریت دانشگاه لرستان 2- استادیار گروه مدیریت دانشگاه لرستان 3- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت گرایش بازاریابی دانشگاه لرستان چکیده عصر حاضر، عصر تغییرات و تحولات اساسی و بنیادین است، پس سازمانهایی میتوانند در صحنه رقابت باقی بمانند که بتوانند اطلاعات محیط اطراف خود را سریعتر و با دقت بیشتر تجزیه و تحلیل کنند و پاسخ مناسب را به دست بدهند.
برای گردآوری دادههای ضروری، از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده و یافتههای پژوهش بیانگر آن است که قابلیت جذب، شامل کسب دانش بیرونی و به اشتراکگذاشتن دانش درونی یک مؤلفۀ مهم و حیاتی موثر بر قابلیتهای پویا و به تبع آن دستیابی به هوشمندی رقابتی محسوب میشود.
قابلیتهای پویا، به مفهوم توانایی سازمان در ترکیب، ساخت و پیکربندی مجدد شایستگیهای داخلی و خارجی برای مهار محیطهای در حال تغییر است تا بر این اساس در محیطهای در حال تغییر، بتوان به عملکرد و هوشمندی دست یافت (تیس، 2007)، درحالیکه قابلیتهای عملیاتی، سازمان را قادر میسازد تا وضع موجود را حفظ نموده و امورات روزمره خود را بگذرانند، قابلیتهای پویا با امکان ایجاد، توسعه و اصلاح پایه منابع، به حفظ تناسب تکاملی یک شرکت کمک میکند و همین امر به موفقیتهای رقابتی بلندمدت منجر میگردد (ژو و انلانر 3 ، 2009).
روش پژوهش بدین دلیل که نتایج بهدستآمده در این تحقیق برای آگاهی مدیران و کارشناسان کسبوکارهای کوچک و متوسط در مورد نحوه شکلگیری هوشمندی رقابتی براساس رویکرد قابلیتهای پویای مبتنی بر دانش استفاده میشود، بر حسب هدف از نوع تحقیقات کاربردی است."