Abstract:
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ ﺗﺠﺎرت ﺑﺮ اﺳﺎس ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری آﻧﺎن در ﺳﺎل 1395 ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻫﺪف از ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﺣﯿﺚ روش ﺑﺪﺳﺖ آوردن دادهﻫﺎ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻈﺮ ﺷﯿﻮه اﺟﺮا ﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ را ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن زن و ﻣﺮد ﺑﺎﻧﮏ ﺗﺠﺎرت ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ 200 ﻧﻔﺮ ﺴﺘﻨﺪﮐﻪ از اﯾﻦ ﺗﻌﺪاد 114 ﻧﻔﺮ ﻣﺮد و 86 ﻧﻔﺮ زن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻃﺒﻘﻪای ﻧﺴﺒﯽ )زن و ﻣﺮد( و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان، ﻧﻤﻮﻧﻪای ﺑﻪ اﻧﺪازه 132 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در اﺧﺘﯿﺎر آنﻫﺎ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. روش ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از اﺟﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﺮم اﻓﺰار 21 SPSS در دو ﺑﺨﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ )ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ، وارﯾﺎﻧﺲ، اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر، ﺟﺪاول ﺗﻮزﯾﻊ ﻓﺮاواﻧﯽ و ﻧﻤﻮدارﻫﺎ( و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ )ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ رﮔﺮﺳﯿﻮن( اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺎری و اﺑﻌﺎد آن ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻧﮏ ﺗﺠﺎرت ﺗﺄﺛﯿﺮ دارد.
This study was aimed to predicting the Tejarat Bank staff’ performance based on their work life quality. The
study based on aim was applied research, in term of gathering data was descriptive and in term of
implementation was correlation. The statistical population included all Tejart bank staffs (200 persons) which of
them 114 persons were male and 84 persons were female. By using stratified sampling 132 persons were
selected as sample. Then questionnaire contributed between participations. Data gathering was based on standard
questionnaire. For data analysis SPSS 21 software in two section was used: 1. descriptive (mean, variance,
standard deviation, charts and table of frequency), 2. inferential (regression and correlation). The results showed
that work life quality and its aspects has impact on Tejarat Bank staff performance.
Machine summary:
کیفیت زندگی کاری میزان توانایی کارکنان در ارضای نیازهـای مهـم شخصی با استفاده از تجربیاتی است که در سازمانی کسب کرده و به عنوان فرآیند در نظر گرفته می شود که به وسیله آن همه اعضای سازمان از راه مجاری ارتباطی باز و متناسبی که برای این مقصود ایجاد شده اسـت در تصـمیم هـایی کـه بـه ویـژه بـر شغلشان و بر محیط کارشان به طور کلی اثر می گذارد، به نحوی دخالت می کنند و در نتیجه مشـارکت و خشـنودی آن هـا از کار بیشتر می شود و فضار عصبی ناشی از کار برایشان کاهش می یابد (دولان و شولر، ١٣٨١).
بر اساس نتایج مندرج در جدول ، مقدار F بدست آمده برابر با ٩/٦١٧ می باشد که در سطح آلفای کوچکتر از ٠/٠١ معنی دار است که نشان می دهد کیفیت زندگی کاری کارکنان به طور کلی قادر است تغییرات مربوط به متغیر عملکرد شغلی کارکنان بانک تجارت را به خوبی تبیین نمایند و نشان دهنده مناسب بودن مدل رگرسیونی ارائه شده است .
نفری و لک عیان (١٣٩٣) در پژوهشی نشان دادند بین کیفیت زندگی کاری و ابعاد آن با رضایت شغلی کارکنان منطقه ٣ بانک ملت تهران رابطه وجود دارد که ابعاد آن به ترتیب پرداخت منصفانه و کافی، قانون گرایی در سازمان ، توسعه قابلیت های انسانی، وحدت و انسجام اجتماعی، وابستگی اجتماعی در زندگی کاری، فضای کلی زندگی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم و محیط کاری ایمن و بهداشتی بیشترین تأثیر را بر رضایت شغلی داشتند و با نتایج پژوهش حاضر همسو می باشد.
Lecture in Azad and Payamnoor University in Yazd Abstract This study was aimed to predicting the Tejarat Bank staff’ performance based on their work life quality.