Abstract:
یکی از مسائل بسیار مهم در تخفیفات قیمتی، قالببندی ارائۀ این تخفیفات و استفاده از قالبهای ارائۀ متناسب با محصول و شرایط تخفیف برای بهرهبرداری اثربخشتر از آنها است. بر این اساس، پژوهش حاضر تلاش میکند دو قالب ارائۀ تخفیف قیمت درصدی و ریالی برای دو گروه محصول (با ردههای قیمت بالا و قیمت پایین) را مقایسه کند و با در نظر گرفتن دو برند برای هر یک از این محصولات، به بررسی تأثیر صرفهجویی ادراکشده و کیفیت ادراکشدۀ حاصل از ارائۀ این قالبها بر قصد خرید مصرفکنندگان بپردازد. جامعۀ آماری شامل مشتریان فروشگاههای زنجیرهای برای محصول ماءالشعیر و مشتریان مجتمعهای تخصصی فروش تلفن همراه برای محصول تلفن همراه است. نتایج نشان میدهد برای محصول با ردۀ قیمت بالا، ارائۀ تخفیف قیمت در قالب ریالی و برای محصول با ردۀ قیمت پایین ارائۀ تخفیف قیمت در قالب درصدی، صرفهجویی ادراکشدۀ بیشتری را از سوی مصرفکنندگان به همراه دارد. قدرت برند در میزان صرفهجویی ادراکشده و کیفیت ادراکشده برای محصول با ردۀ قیمت پایین، تفاوت بهوجود میآورد. در نهایت صرفهجویی ادراکشده و کیفیت ادراکشده بر قصد خرید تأثیر مثبت شایان توجهی دارند.
Machine summary:
بررسی تأثیر قالب بندی پیام تخفیف و برند بر صرفه جویی ادراک شده ، کیفیت ادراک شده و قصد خرید مصرف کنندگان محسن نظری ١، مهسا قزلباش ٢ یکی از مسائل بسیار مهم در تخفیفات قیمتی ، قالب بندی ارائة این تخفیفات و استفاده از قالب های ارائة متناسب با محصول و شرایط تخفیف برای بهـره بـرداری اثـربخش تـر از آنهـا است .
نتایج نشان می دهد برای محصـول بـا ردة قیمت بالا، ارائة تخفیف قیمت در قالب ریالی و برای محصول با ردة قیمت پایین ارائـة تخفیـف قیمت در قالب درصدی ، صرفه جویی ادراک شدة بیشتری را از سوی مصرف کنندگان بـه همـراه دارد.
با توجه به توضیحات ذکرشده ، فرضیه های پژوهش مطرح می شود: فرضیة اول : الف ) برای محصول با ردة قیمتی بالا، صرفه جویی ادراک شده در تخفیف ریالی بیشتر از تخفیف درصدی است .
فرضیة دوم : الف ) برای محصول با ردة قیمتی بالا، در وضعیت ارائة تخفیف قیمتی در قالب ریالی ، صرفه جویی ادراک شده برای برند قوی تر و برند ضعیف تر، متفاوت است .
ب) برای محصول با ردة قیمتی پایین ، در وضعیت ارائة تخفیف قیمتی در قالب درصدی ، صرفه جویی ادراک شده برای برند قوی تر و برند ضعیف تر، متفاوت است .
آزمون فرضیة دوم الف ) برای محصول با ردة قیمتی بالا، در وضعیت ارائة تخفیف قیمتی در قالب ریالی ، صرفه جویی ادراک شده برای برند قوی تر و برند ضعیف تر، متفاوت است .
Effects of Pricing and Promotion on Consumer Perceptions: It Depends on How You Frame It. Journal of Retailing, 81 (1), 35-47.