Abstract:
هدف پژوهش حاضر میزان تأثیر حافظه تصویری بر رشد تفکر هندسی با نقش واسطهای معرفتشناسی علمی هندسه بود. تحلیل عاملی تأییدی مقیاس معرفتشناسی علمی هندسه از طریق آزمون مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل میانجی نیز از طریق دو معادله رگرسیون محدود و کامل برای تعیین اثر غیرمستقیم و معنیداری آن از طریق آزمون سوبل و GEE انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجومعلمان دوره کارشناسی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اصفهان بود. شرکتکنندگان 550 نفر بودند که با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شده و به پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل مفهومی پژوهش، پاسخ دادند. این پرسشنامه شامل آزمونهای استاندارد سطوح تفکر هندسی ون هیلی، انواع حافظههای تصویری میکر، از جمله نظامها، طبقات و واحدها و آزمون محقق ساخته معرفتشناسی علمی هندسه بود. از نتایج آن میتوان به تأثیر غیرمستقیم حافظه تصویری بر رشد تفکر هندسی و تأثیر مستقیم معرفت شناسی علمی هندسه بر رشد تفکر هندسی، اشاره کرد.
Machine summary:
"بنابراین پژوهش حاضر در صدد است یک مدل مفهومی با عنوان «تأثیر نقش حافظه - National Council of Teachers of Mathematics - Jones - Burger & Shaughnessy - Crowley - Fuys, Geddes, & Tischler - Gutierrez, Jaime, & Fortuny - Baynes - Keiser - Prescott et al - Thirumurthy - Ubuz & Ustun - Halat - Van Hiele تصویری 1 با رشد تفکر هندسی دانشجو معلمان با واسطهگری معرفتشناسی علمی هندسه» برای هدایت و بینش، جهت رشد تفکر هندسی ارایه کند.
بنابراین مدل را میتوان به صورت زیر کامل کرد: به طور کلی با توجه به مبانی نظری پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه حافظه تصویری (نظام و طبقات) با رشد تفکر هندسی دانشجو معلمان از طریق معرفت شناسی علمی هندسه انجام شد.
ابزارهای پژوهش در پژوهش حاضر چهار سطح متغیر یعنی متغیرهای ملاک، پیشبین، کنترل و میانجی - Baron & Kenny - Mackinon - Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) - Analysis of Moment Structures (AMOS) - Generalized Estimating Equation (GEE) - Lam وجود دارد که عبارتند از: 1- متغیر ملاک- آزمون سطح تفکر هندسی: برای سنجش سطوح تفکر هندسی از آزمون استاندارد ون هیلی، طراحی شده به کمک مقیاس یوسیسکین 1 (1980) استفاده شد که مرادی ویس (1388) با استفاده از نظرات دبیران و اساتید آموزش ریاضی روایی آن را تأیید و همچنین ضریب آلفای کرونباخ 80/0 بهدست آمده است."