Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، شکلگیری وفاداری به مقصد باتجربه مقصد، تصویر مقصد و رضایت از مقصد در شهر شیراز است. جهت گردآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه استفاده شده است و دادههای گردآوری شده از نمونه مورد بررسی (گردشگران داخلی و خارجی هتلهای پنج ستاره کلاس A شهر شیراز) نیز با استفاده از آمار توصیفی (نرم افزار SPSS) مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی با رویکرد حداقل مربعات جزئی (نرم افزار Smart PLS) مورد تحلیل قرار گرفتند. تعداد نمونه این پژوهش با توجه به محدودیتهای تحقیق 82 نفر بوده است. این تحقیق دارای 5 فرضیه میباشد که هر 5 فرضیه آن مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد تصویر از مقصد تأثیر مثبت بر رضایت از مقصد و وفاداری به مقصد دارد، همچنین تجربه از مقصد تأثیر مثبت بر رضایت از مقصد و وفاداری به مقصد دارد و درنهایت رضایت از مقصد موجب افزایش رضایت مشتری میشود.
The aim of the present study is to form destination loyalty by destination experience، destination image and destination satisfaction. In order to collect the data، a questionnaire was used، and the collected data on the investigated sample (local and foreign tourists in A-class five-star hotels of Shiraz) were analyzed using the descriptive SPSS software. Also، a structural equation was modeled with the approach of minimum detailed squares (i.e. Smart PLS software). The number of participants in this study، concerning the research limitations، was 82. This study consisted of five hypotheses، all of which were confirmed. The results showed that destination image has positive effects on destination satisfaction and destination loyalty. Also، destination experience has the positive effect on destination satisfaction and destination loyalty. Finally، destination satisfaction increases customer satisfaction.
Machine summary:
این رویکردها با توجه به چارچوب مفهومی و عدم 1- Zhang, Fu, Cai & Lu 2- Meleddu, Paci & Pulina 3- Bowen & Shoemaker 4- Fakeye & Crompton 5- Gyte & Phelps 6- Oppermann 7- Sirakaya-Turk, Ekinci, & Martine توانایی در توضیح عواملی که وفاداری مشتری را تحت تأثیر قرار می دهند، نامعلوم باقی می مانند (باستیدا و هوان ١، ٢٠١٤).
در صنعت 1- Költringer & Dickinger 2- Milman & Pizam 3- Tourist satisfaction 4- Kim, Li & Brymer 5- Bigne, Sanchez, & Sanchez 6- Chen & Tsai 7- Hosany & Prayag 8- Prayag 9- Anderson & Sullivan گردشگری ، برخی شواهد تجربی نشان می دهند که رضایت گردشگران یک شاخص قوی از بازدید مجدد و توصیه ی مقصد به سایر افراد است (کوزاک ، و ریمینگتون ، ٢٠٠٠؛ هالتمن و سایرین ، ٢٠١٥).
برای مثال ، مطالعات نشان می دهند که گردشگران بین - منطقه ای که از تجربه ی خود بسیار راضی هستند، بیشتر از سایرین این احتمال را دارند که هدف بازدید مجدد داشته باشند و به طور فعال ، مقصد خود را به سایرین پیشنهاد کنند (چی و کو، ٢٠٠٨؛ سورت و سایرین ١١، ٢٠٠٧؛ تیان -کل و سایرین ، 1 1- Destination experience 2- Gentile, Spiller, & Noci 3- Nikolova & Hassan 4- Gentile, Spiller, & Noci 5- Hsu, Dehuang, & Woodside 6- Beeho & Prentice 7- Schanzel & McIntosh 8- Arnould & Price 9- Celci, Rose, & Leigh 10- Hsu, Dehuang, & Woodside 11- Severt ٢٠٠٢).