Abstract:
یکی از مهمترین قابلیتهای اینترنت آسانتر کردن ورود به بازارهای بینالمللی میباشد. اینترنت به دلیل ارزان بودن و گسترده بودن قدرت تاثیر از مهمترین عوامل اصلی نفوذ در بازار است. در این بین شناسایی عواملی که بازاریابی اینترنتی را موثرتر مینماید حائز اهمیت میباشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در شرکتهای صادراتی کشور میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها و ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی-پیمایشی دستهبندی نمود. جامعه آماری در این پژوهش شرکتهای صادراتی کشور است که با استفاده از پرسشنامه دادههای مرتبط جمعآوری شده و توسط پرسشنامه مقایسات زوجی اولویتبندی عوامل صورت گرفت. روش تحلیل مورد استفاده در این پژوهش تحلیل سلسله مراتبی فازی میباشد. نتایج نشان داد که عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی در پنج گروه اصلی که هرکدام دارای زیرمعیارهای مربوط به خود میباشند تقسیمبندی میشوند. رتبهبندی عوامل اصلی نشان داد که عوامل مرتبط به 1. استراتژی بازاریابی در رتبه نخست و 2. عوامل مرتبط بینالمللی و کانالهای توزیع، 3. عوامل مربوط به مشتریان، 4. عوامل داخلی و تحقیقات بازاریابی و 5. عوامل مرتبط به طراحی وبسایت در رتبههای بعدی از نظر اهمیت در موفقیت بازاریابی اینترنتی شرکتهای صادراتی ایران قرار دارند.
Machine summary:
87 ٧- نتیجه گیری و یافته های پژوهش این پژوهش برای پاسخ به دو سوال انجام شده است : سوال اول اینکه چـه عـواملی بـر موفقیـت بازاریـابی اینترنتی در شرکت های صادراتی ایران موثر است ؟ و سوال دوم اینکه هر یک از این عوامل در چـه اولـویتی قـرار دارند؟نتایج تحقیق به طور کلی نشان دهندهی این است که در بازاریابی اینترنتی هرچند نـوع صـنعت و همچنـین فرهنگ هر کشور متفاوت می باشد با این وجود، عواملی که به تاثیر مثبت این ابـزار در موفقیـت صـادرات کمـک می کنند تقریبا مشابه می باشند و می توان با ایجاد مزیت رقابتی از ایـن طریـق بـه رشـد بازاریـابی شـرکت هـای صادراتی کمک کرد.
رتبه بندی عوامل اصلی نشان داد که عوامل مرتبط به استراتژی بازاریـابی در رتبه نخست و عوامل مرتبط بین المللی و کانالهای توزیع ، عوامل مربوط به مشتریان، عوامل داخلی و تحقیقات 89 بازاریابی و عوامل مرتبط به طراحی وب سایت در رتبه های بعدی از نظـر اهمیـت در موفقیـت بازاریـابی اینترنتـی شرکت های صادراتی ایران قرار دارند.
Internet-induced marketing techniques: Critical factors in viral marketing campaigns, Int. Journal of Business Science and Applied Management, Vol 3, Issue 1 91