Abstract:
مقاله حاضر، برگرفته از پژوهشی است که درآن با بهره گیری از روش شناسی ارائه شده توسط دانشکده مدیریت فرانسه، رابطه بین ابعاد چهارگانه هوش رقابتی و اثربخشی فعالیتهای بازاریابی شرکت های حاضر در صنعت تبدیلی مواد غذایی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از دید روش؛ از انواع پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی، از منظر هدف؛ کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات؛ پیمایشی می باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه کارکنان صنعت مواد غذایی استان همدان، یعنی 150 نفر می باشند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 106 نفر برآورد شد. ابزار جمع آوری داده های پژوهش، پرسشنامه محقق-ساخته هوش رقابتی، شامل 30 سوال و پرسشنامه استاندارد اثربخشی فعالیت های بازاریابی، شامل 15سوال می باشد. پایایی پرسشنامه هوش رقابتی به روش آلفای کرونباخ 85/ 0و برای پرسشنامه استاندارد اثربخشی فعالیتهای بازاریابی 87/ 0محاسبه گردید. روایی آزمون نیز به روش محتوایی تائید شد. تحلیل یافته های نهایی پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS و LISREL ، حاکی از وجود رابطه معنی دار بین هوش رقابتی و ابعاد آن (شامل: آگاهی از وضعیت بازار، اگاهی از وضعیت رقبا، آگاهی فناورانه و تکنیکی و آگاهی راهبردی-اجتماعی) با اثر بخشی فعالیت های بازاریابی است.
Machine summary:
حمید فراقیان 3 علی رضایی 4 مرضیه خیرمند چکیده مقاله حاضر، برگرفته از پژوهشی است که درآن با بهره گیری از روش شناسی ارائه شده توسط دانشکده مدیریت فرانسه ، رابطه بین ابعاد چهارگانه هوش رقابتی و اثربخشی فعالیت های بازاریابی شرکت های حاضر در صنعت تبدیلی مواد غذایی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفته است .
در نتیجه با توجه به اهمیت موضوع هوش رقابتی ، جهت ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت ها، در این تحقیق به بررسی رابطه بین هوش رقابتی و اثربخشی فعالیت های بازاریابی شرکت های حاضر در صنعت مواد غذایی شهر همدان پرداخته می شود.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که بین هوشمندی رقابتی و اثربخشی بازاریابی شرکت های بزرگ رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (٢٠٠٩، ٢٢-١٠).
این پژوهش ، پژوهشی توصیفی است ، زیرا هدف آن توصیف عینی، واقعی و منظم حوادث، رویدادها و موضوعات مختلف است و از آنجا که پژوهشگر به بررسی رابطه بین هوش رقابتی و اثربخشی فعالیت های بازاریابی شرکت درصنعت تبدیلی مواد غذایی شهر همدان پرداخته ، پژوهش از نوع همبستگی است .
جدول ٩- جدول ضریب همبستگی چندگانه ابعادهوش رقابتی با اثربخشی فعالیت های بازاریابی (رجوع شود به تصویرصفحه) (رجوع شود به تصویرصفحه) به طوری که یافته های جدول ٩ نشان می دهد از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون بهترین پیش بینی کننده اثربخشی فعالیت های بازاریابی در گام اول، بعد آگاهی فناورانه و تکنیکی و در گام دوم، بعد آگاهی از وضعیت بازار بوده است .