Abstract:
محقق تلاش دارد در طی این پژوهش به بررسی عوامل تعیین کننده استراتژی سازگار با محیط زیست بر مزیت رقابتی سبز و عملکرد صادرات سبز بپردازد. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای برتر صادراتی ایران میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی میباشد. در این راستا ضمن مرور بر ادبیات موضوع و استفاده از منابع کتابخانهای، محقق از پرسشنامهای برای جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است. فرضیات این پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت. نتایج در پایان حاکی از تاثیر مثبت متغیرهای (نگرانی عمومی زیست محیطی و فرهنگ سازمانی سبز) با استراتژیهای سازگار با محیط زیست، تاثیر منفی شدت رقابت خارجی بر استراتژیهای سازگار با محیط زیست، تاثیر مثبت مزیت رقابتی سبز بر عملکرد صادرات سبز و همچنین تاثیر مثبت مزیت رقابتی سبز و استراتژی سازگار با محیط زیست بر عملکرد صادرات سبز میباشد.
Machine summary:
مریم غیاث آبادی فراهانی چکیده محقق تلاش دارد در طی این پژوهش به بررسی عوامل تعیین کننده استراتژی سازگار با محیط زیست بر مزیت رقابتی سبز و عملکرد صادرات سبز بپردازد.
علاوه بر آن، این پژوهش در صدد است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا استراتژی کسب و کار جهانی سازگار با محیط زیست بر مزیت رقابتی سبز مؤثر است ؟ نقش استفاده از این استراتژیهای تجاری در دستیابی به تفکیک و تمیز محصول یا سود حاصل از تجارت صادرات مورد بررسی قرار میگیرد.
علاوه بر این نویسنده دریافته است که قدرت پیوند میان استراتژی بازاریابی صادرات سازگار با محیط زیست و عملکرد صادرات به گونه ای مثبت توسط نگرانی عمومی زیست محیطی بازار خارجی و شدت رقابت تعدیل میشوند.
بنابراین : شدت رقابت خارجی تاثیر مثبت و معناداری بر استراتژی های سازگار با محیط زیست دارد.
راهکارهـای کسـب و کـار سازگار با محیط زیست بیشتر در بازارهای خارجی که رقابت در آنها گستردهتر است رخ میدهد چون خریـداران با گزینه های بسیاری برای پاسخگویی به نیازها، خواسته ها و محصولاتی به صورت سازگار بـامحیط زیسـت ایـن گزینه ها را ارائه میدهند (منون و همکاران ٣٠، ١٩٩٩، ٣) طبق مطالعات بالا استراتژی بازاریابی زیست محیطی بر عملکرد صادرات سبز تاثیر معناداری دارد.
132 (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١- مدل مفهومی تحقیق منبع : (لئونیداس و همکاران، ٢٠١٥، فراج و همکاران، ٢٠١٣، هریس و کران، ٢٠٠٢، آراگو و شارما، ٢٠٠٣) بنابراین فرضیه های تحقیق عبارتند از: ü شدت رقابت خارجی تاثیر معناداری بر استراتژی سازگار با محیط زیست دارد.