Abstract:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی روابط ساختاری میان مدیریت کیفیت جامع، مدیریت زنجیره تامین و عملکرد سازمانی در کارخانه مانیزان کرمانشاه بوده و تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعهی آماری تحقیق شامل مدیران، کارشناسان فنی و غیرفنی و کارکنان کارخانه مانیزان به تعداد 508 و تعداد نمونه ها هم، با بهره گیری از فرمول کوکران، 219 نفر تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مقیمی(1388)، پرسشنامه سادیکوگلو و زهیر(2010) و پرسشنامه عملکرد سازمانی سنفورد (2009) استفاده گردید که از روایی صوری برخوردار و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روشهای آماری مورد استفاده، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، آزمون فریدمن و معادلات ساختاری بوده اند. نتایج تحقیق نشان داد که کارکردهای مدیریت کیفیت، انتخاب تامین کننده، مشارکت تامین کننده، توسعه تامین کننده و مشارکت مشتری بر عملکرد سازمانی تاثیر معنادار مثبتی دارند. همچنین کارکردهای مدیریت کیفیت بر انتخاب تامین کننده، کارکردهای مدیریت کیفیت بر مشارکت تامین کننده، کارکردهای مدیریت کیفیت بر توسعه تامین کننده، کارکردهای مدیریت کیفیت بر مشارکت مشتری، انتخاب تامین کننده بر مشارکت تامین کننده، مشارکت تامین کننده بر توسعه تامین کننده و انتخاب تامین کننده بر توسعه تامین کننده، تاثیر معنادار مثبتی داشته است.
Machine summary:
در پژوهشی که توسط خدادادی فر و دهقانی سریزدی (١٣٩٥) و با عنوان بررسی تاثیر اقدامات مدیریت زنجیره تامین بر مزیت رقابتی شرکت انتقال گاز اهواز، انجام گرفت ؛ نتایج این تحقیق با استفاده از دیدگاه مبتنی بر منابع بیانگر آن بوده که سطوح بالاتر معمول SCM می تواند منجر به کسب مزیت رقابتی و بهبود عملکرد شود و همچنین مزیت رقابتی می تواند تأثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد داشته باشد.
در پژوهشی که توسط گول و همکاران (٢٠١٢) و تحت عنوان بهبود عملکرد کارکنان از طریق مدیریت کیفیت جامع (TQM)، انجام گرفت ، پژوهش کاربردی و به لحاظ روش گردآوری 1 Gang and et all 2 Green Supply Chain Management 3 Asian emerging economies 4 Hong , Zhang Ding.
جدول (١٢) اولویت بندی ابعاد مدیریت کیفیت جامع {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در این جدول مشخص شده است که میانگین رتبه ها بر اساس اولویت به ترتیب عبارتند از : حمایت و رهبری مدیریت عالی، تمرکز بر روی مشتری، پیامدهای بهبود کیفیت و بهره وری شناسایی و آموزش کارکنان، توانمندی کارکنان و کار تیمی، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل کیفیت ، برنامه ریزی استراتژیک ، بیمه کیفیت .
تاثیر کارکردهای مدیریت کیفیت جامع و مؤلفه های مدیریت زنجیره تأمین که در بالا به آنها اشاره شد بر روی شاخص های عملکرد سازمان نیز در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت .