Abstract:
پیشرفت های روزمره علم و تکنولوزی معایب ومزایایی دارد.غالبا وفور مزایای آن موجب چشم پوشی از مضرات آن می شود.آلودگی های زیست محیطی از جمله این مضرات است.که با توجه به افزایش رقابت، بازاریابی این ضعف را به فرصتی برای سازمان ها مبدل کرده است. سازمانی که کمترین زیان زیست محیطی را ایجاد کند توانسته است از این فرصت بهره جوید. تحقیقات نشان داده اند گردانندگان اصلی چرخه ی این سازمان ها یعنی مصرف کننده ها به سازمان هایی که به محیط زیست اهمیت بیشتری می دهند گرایش دارند. اما بحث دین داری و اعتقادات در رابطه با بازاریابی در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. دین اسلام دینی جامع و کامل می باشد و برای تمام مسائل زندگی افراد توصیه هایی دارد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر دینداری مصرف کنندگان بر هویت محیطی، نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی و هنجارهای ذهنی در مورد محیط زیست است و تاثیر این متغیرها بر قصد خرید محصولات سبز بررسی شده است.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر دین داری بر قصد خرید محصولات سبز است.در این تحقیق نمونه گیری از بین جامعه آماری تحقیق ،دانشجویان دانشگاه شاهد با تعداد 386 نفر نمونه انجام شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دین داری بر قصد خرید محصولات سبز تاثیر مثبت و معناداری دارد.
Machine summary:
هدف از این مطالعه بررسی تأثیر دینداری مصرف کنندگان بر هویت محیطی، نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی و هنجارهای ذهنی در مورد محیط زیست است و تاثیر این متغیرها بر قصد خرید محصولات سبز بررسی شده است .
این مطالعه تأثیر دینداری مصرف کنندگان بر هویت محیطی، نگرش نسبت به محیط زیست مسائل و هنجارهای ذهن را ارائه می دهد، در ادامه ، این مطالعه تاثیر این متغیرها بر قصد خرید مصرف کنندگان محصولات سبزدر بین دانشجویان دانشگاه شاهد بررسی می شود.
٢. دین داری حقیقی بر نگرش نسبت به محیط زیست تاثیر دارد.
برای تعیین دین داری حقیقی از مقیاس های آلپورت و راس (١٩٦٧) استفاده شده است که این مقیاس ها مقیاس جهت گیری مذهبی است که بر باورها و ارزش های دینی تاثیر می گذارد.
همچنین مطالعاتی که در ایالت متحده انجام شده نشان می دهد افراد با سطح دین داری بالا دارای نگرانی های زیست محیطی عمیق تری نسبت به افراد با دین داری ضعیف تر هستند(هانترو تونی،٢٠٠٥:٢٥) در صورتی که فرهنگ سازی مناسب نسبت به معرفی محصولات سبز و لزوم استفاده از ان ها با بهره گیری از سفارشات دین انجام گیرد شاهد کاهش و از بین رفتن شکاف گفته شده حداقل در دین داران حقیقی خواهد شد.
Religion, humanism, marketing, and the consumption of socially responsible products, services, and ideas: Introduction to a special topic section.
Gender makes a difference: Investigating consumer purchasing behavior and attitudes toward corporate social responsibility policies.
The International Journal for the Psychology of Religion, 26(1), 1-18.