Abstract:
امروزه بهبود کیفیت در نظام آموزشی و پژوهشی یکی از دغدفههای اصلی نظام آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان
میباشد، که این مهم از طریق آرزیابی مستمر این گونه موسسات با استفاده از الگوی اعتبار سنجی که مشتمل بر دو رویکرد
ارزیابی درونی و بیرونی استفاده میشود. این امر میتواند کیفیت آموزش و پژوهش را در دانشگاهها افزایش داده و شرایط
شکوفایی جامعه را نیز فراهم نماید. در این مقاله ضمن اشاره به ضرورت انجام ارزیایی مستمر آموزش عالی و همچنین نقشی
که ارزیابی در تضمین کیفیت آموزش دارد. بررسی شده است.
Nowadays, improving the quality in the research and educational system is one of the main concerns of the
educational system in many countries of the world and it is executed through continuous evaluation of such
institutions and using a validation model that includes internal and external assessment approaches. This can
increase the quality of research and education at universities and provide the circumstances to the society
flourishing (prosperity) as well. While pointing to the necessity of conducting a continuous assessment, higher
education as well as the role evaluation plays in quality assurance of education have been studied in this paper.
Machine summary:
اعتبار سنجی بهعنوان شناختهشدهترین الگوی ارزیابی کیفیت است که از طریق آن سعی میشود اطمینان عمومی نسبت به کیفیت آموزش عالی جلب شود (بازرگان، 1380).
در میان کشورهای آسیایی، کره جنوبی از الگوی اعتبار سنجی برای ارزیابی آموزش عالی استفاده کرده ولی با این حال بهبود کیفیت آموزش عالی در این کشور مشاهده نشده است.
برای جلب توجه دانشگاههای جامع و تخصصی غیرپزشکی، سازمان سنجش آموزش کشور به برگزاری کارگاههای آموزشی و ارزیابی درونی پرداخت.
این نهاد با توجه به نوع اعتبار سنجی (موسسه، برنامه یا دوره آموزشی) کمیته ای تخصصی با بیطرفی و با دقت به مطالعه گزارش ارزیابی درونی می پردازند و سپس از موسسه آموزش عالی مورد ارزیابی، یازدید می نمایند؛ و با توجه به استاندارد ها، آن را مورد قضاوت قرار می دهند.
بازرگان در کتاب، ارزشیابی آموزشی (1380) عنوان نمود که اعتبار سنجی به عنوان شناختهشدهترین الگوی ارزیابی کیفیت است که از طریق آن سعی میشود اطمینان عمومی نسبت به کیفیت آموزش عالی جلب شود.
نتیجه گیری با توجه به مطالب یادشده، به این نتیجه میرسیم که دانشگاه ها برای داشتن هویت بین المللی باید کیفیت شان را ارتقا دهند وارتقاء نظامهای آموزشی بدون ارزیابی امکانپذیر نیست؛ و همچنین مراکز آموزش عالی برای اینکه بتوانند از اعتبارات دولتی و کمک های مردمی استفاده کنند ملزم به رعایت استانداردهای تعیین شده و کسب رتبه قابل قبول در ارزیابی ها می باشند.
9. Center for Quality Ass andEvaluation in Higher Education(CQAEHE)& Comite National Evaluation (CNE).
"Assessment, Acceditation and Evaluation of Higher Education in the US.
"Quality in Higher Education.