Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی کاربرد مدیریت دانش در میان مدیران مدارس ابتدایی در استان مازندران میباشد. چنانجه
طبقهبندی تحقیقات را برحسب هدف را در نظر قرار دهیم تحقیق حاضر در زمره تحقیقات کاربردی قرار دارد و چنانچه
طبقه بندی انواع تحقیقات بر اساس ماهیت و روش را مدنظر قرار دهیم تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت در زمره تحقیقات توصیفی
محسوب می گردد. جامعه آماری پژوهش را، شامل مدیران مدارس ابتدایی در استان مازندران میباشند که به استناد آماری به
تعداد ۷۲۰ نفر میباشد. در این تحقیق تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد ۲۴۸ نفر تعیین میشود. نتایج
میانگین هر یک از موّلفهها در آمارههای توصیفی نشان میدهد که میزان بهکارگیری شاخصهای مدیریت دانش در میان
مدیران مدارس ابتدایی در استان مازندران در سایر موارد کمتر از میزان مورد انتظار (۳) میباشد و این خود بیانگر عدم
به کار گیری مناسب و مطلوب میباشد. همچنین خروجی آزمون T نشان میدهد که مقدار تی محاسبه شده در سایر متغیرها
غیر از متغیر توزیع دانش کوچکتر از ۱.۶۴- شده است و آنها در منطقه 1H قرار گرفته است. لذا میتوان نتیجه گرفت که
میزان بهکارگیری عوامل مختلف مدیریت دانش در میان مدیران مدارس ابتدایی در استان مازندران در حد مطلوبی نمیباشد
The main purpose of this research is to investigate the application of knowledge management among principals
of primary schools in Mazandaran province. If we consider the classification of the research in terms of the
purpose, then the present research is in applied research. And if we consider the classification of the types of
research based on the nature and method, the present research is, as far as nature is concerned, descriptive
research. The statistical population of the study includes primary school principals in Mazandaran province,
which is based on a statistical population of 720 people. In this study, the number of samples is determined using
the Morgan table of 248 people. The average results of each of the components in descriptive statistics show that
the application of KMs among primary school principals in Mazandaran province is less than expected in other
cases (3), which suggests that the lack of proper use and It is desirable. Also, the output of the T test shows that
the t value calculated in other variables, other than the knowledge distribution variable, is less than 1.64, and
they are located in the H1 region. Therefore, it can be concluded that the application of different knowledge
management factors among Primary school principals in Mazandaran province are not at the best.
Machine summary:
Bansal Michael&James Ranjit Bose فرضیه تحقیق میزان بهکارگیری عوامل مختلف مدیریت دانش در میان مدیران مدارس ابتدایی در استان مازندران در حد مطلوبی میباشد.
64- شده است و آنها در منطقه H1 قرار گرفته است، لذا میتوان نتیجه گرفت که در سطح معنی داری 95% فرض صفر تحقیق رد می گردد و فرض یک تأیید میشود و این بدین معنی است که میزان بهکارگیری عوامل مختلف مدیریت دانش در میان مدیران مدارس ابتدایی در استان مازندران در حد مطلوبی نمیباشد.
-با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود در مدارس ابتدایی در استان مازندران بواسطه پیاده سازی سیستم مدیریت دانش به ایجاد خلاقیت و نوآوری و تشویق کوشش های خلاق در بین تمامی افراد توجه شود و زمینه و امکان بیشتری برای خلاقیت و نوآوری کارکنان فراهم شود تا کارکنان بتوانند روشهایی جدید برای انجام کارها به وجود آورند در واقع پیشنهاد میشود، به منظور ایجاد فضایی مناسب جهت مدیریت دانش، به توسعه و تقویت زیرساختهای تکنولوژیکی لازم از قبیل ارتباطات شبکهای، مدیریت اسناد، پایگاه داد های و موتورهای کاوش و بازیابی اطلاعات، یکپارچه و به روز کردن سیستمهای اطلاعاتی سازمان، تسهیل دسترسی کارکنان به دانش و اطلاعات مرتبط با حوزه کاری آنها با استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی توجه شود.
437– 444 An Investigation on the Application of Knowledge Management among Primary School Managers in Mazandaran Province Fatemeh Saghari 1, Fatemeh Hassanzadeh Kafshgar Kolaei 2, Mehran Ghasemzadeh 3 1- PhD in Educational Management, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol.
Iran Abstract The main purpose of this research is to investigate the application of knowledge management among principals of primary schools in Mazandaran province.