Abstract:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمانشناختی _ تحلیلی بر خودکارآمدی و مشکلات بین فردی زنان دارای شخصیت وابسته بود. ت روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه زنان 19 تا 40 ساله شهر تهران که به مراکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دفتر مشاوره تنکابنی و دفتر مشاوره پژوهشگر، مراجعه کرده و بر اساس آزمون شخصیت میلون دارای اختلال شخصیت وابسته بودند، تشکیل میداند. از بین افراد جامعه 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش در معرض 10 جلسه درمانشناختی _ تحلیلی قرار گرفت درحالیکه گروه کنترل این درمان را دریافت نکرد. افراد گروه کنترل و آزمایش قبل از اجرای مداخلات و یک ماه پس از اجرای مداخلات از طریق پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و مقیاس مشکلات بین فردی بارخام (1996) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد درمانشناختی _ تحلیلی به طور معناداری (P<0.0001) در افزایش خودکارآمدی و کاهش مشکلات بین فردی افراد گروه آزمایش موثر بوده است. نتیجهگیری: متخصصان حوزه سلامت روان میتوانند از درمانشناختی _ تحلیلی در بهبود مشکلات بین فردی و خودکارآمدی زنان دارای اختلال شخصیت وابسته بهره مند شوند.
Machine summary:
به همین منظور پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سوال است که آیا درمانشناختی _ تحلیلی بر خودکارآمدی و مشکلات بین فردی افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته موثر است؟ روش روش انجام پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی _ تحلیلی بر خودکارآمدی و مشکلات بین فردی زنان مبتلا به اختلال شخصیت وابسته بود.
مرور تحقیقات انجام شده با استفاده از درمانشناختی تحلیلی نشان داد که پژوهشی که به طور مستقل به اثر بخشی این روش درمان بر مشکلات بین فردی افراد بپردازد انجام نشده است.
در این پژوهش خودکارآمدی و مشکلات بین فردی افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته آماج درمان بود.
نتایج این پژوهش حکایت از اثرگذاری درمان تحلیلی شناختی و رفتار درمانی دیالکتیکی بر خودکارآمدی و مشکلات بین فردی افراد دارای اختلال شخصیت وابسته دارد.
Effectiveness of time-limited cognitive analytic therapy of borderline personality disorder: Factors associated with outcome Article first published online: 16 DEC 2010 DOI: 10.
نتایج بررسیها نشان داد که ویژگیهای جمعیتشناختی مرتبط با اختلال بیش فعالی دارای ابعاد مختلفی به شرح ذیل میباشد: جدول 1: مضامین اصلی و فرعی استخراجشده مربوط به شرایط اقتصادی و خانوادگی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تحلیل شرایط اقتصادی و خانوادگی والدین دارای کودک بیش فعال منجر به شناسایی، 4 زیرمضمون و 2 مضمون اصلی شد که در ادامه هر کدام از این مضامین توام با زیرمضمون های آن مورد بررسی قرار میگیرند.