Abstract:
در این نوشتار، مقاله «تجوید» در دانشنامه قرآن با سرویراستاری اولیور لیمن، نوشته پروفسور نواد کهتران استاد دانشگاه سارایوو، به روش تحلیلی توصیفی مورد بررسی قرار گرفته و نقاط مثبت و ملاحظاتی پیرامون آن یادداشت شده است. در کنار نقاط مثبتی همچون اشاره به برخی روایات متفق فریقین در باب فضیلت قرائت قرآن، تأکید بر لزوم همراهیِ زبان با عقل و دل در وقت قرائت، تأکید بر مؤثرتر بودن روش سمعی بصری در آموزش قرآن، نقاط ضعفی نیز در ساختار، روش، منبع و محتوای این مقاله مشاهده شد. اشکالاتی همچون: عدم تخصص نویسنده در موضوع مقاله، عدم ذکر تاریخچه و پیشینه بحث، عدم ذکر منابع و اشاره به آنها در بحثها، عدم اشاره به گستردگی دانش تجوید و ارتباط آن با دیگر علوم و نقصان مطلب درباره منشأ پیدایش قرائات. همچنین به نواقص ترجمه این اثر و انتشار آن بدون مقدمه و پاورقیهای اصلاحی در آن اشاراتی صورت گرفته است.
Machine summary:
دوفصلنامه علمی مطالعات قرائت قرآن س7، ش12، بهار و تابستان 1398 صفحات 55ـ67 Bi-Quarterly Scientific Propagational Studies of Quran Reading Seventh year, No. 12 spring and summer 2019 بررسی و نقد مقاله تجوید از دانشنامه قرآن (اولیور لیمن) 1 محمدعلی رضایی اصفهانی 2 و محسن قائمی 3 چکیده در این نوشتار، مقاله «تجوید» در دانشنامه قرآن با سرویراستاری اولیور لیمن، نوشته پروفسور نواد کهتران، به روش تحلیلی توصیفی مورد بررسی قرار گرفته و نقاط مثبت و ملاحظاتی پیرامون آن یادداشت شده است.
در کنار نقاط مثبتی همچون اشاره به برخی روایات متفق فریقین در باب فضیلت قرائت قرآن و تأکید بر لزوم همراهیِ زبان با عقل و دل در وقت قرائت، نقاط ضعفی نیز در ساختار، روش، منبع و محتوای این مقاله مشاهده شد.
اشکالاتی همچون: عدم تخصص نویسنده در موضوع مقاله، عدم ذکر تاریخچه و پیشینه بحث، عدم ذکر منابع و اشاره به آنها در بحثها، عدم اشاره به گستردگی دانش تجوید و ارتباط آن با دیگر علوم؛ همچنین به نواقص ترجمه این اثر و انتشار آن بدون مقدمه و پاورقیهای اصلاحی در آن اشاراتی صورت گرفته است.
برای تجوید، به عنوان یک رشته علمی، چند تعریف وجود دارد، که هر یک از آنها بر گزینش صحیح واژگان تأکید دارد؛ و این چیزی است که باید هنگام قرائت قرآن، دقت خاصی به آن صورت پذیرد، و قواعد آن معمولاً از منابع کلاسیک اقتباس گردیده است.