Abstract:
یکی از مباحثی که اخیرا به سوال و دغدغه فکری بسیاری از افراد تبدیل شده، این است که چرا آموزش در ایران به اندازه کشورهای پیشرفته تاثیرگذار نیست و چرا پژوهشها در کشور کاربردی نیستند؟ با اینکه در نظام دانشگاهی کشور، از بهروزترین متون درسی دنیا استفاده میشود، تعداد واحدهای درسی دانشجویان بیشتر از دانشگاههای دنیاست و ساعات طولانیتری برای آموزش اختصاص داده شده است، اثرگذاری آن در کسبوکارها و سایر ارکان جامعه محسوس نیست.
همین بحث در خصوص پژوهش و پژوهشگران کشور هم صادق است. پژوهشگران از بهترین روشهای پژوهشی بهره میگیرند و دادهها را با بهترین نرمافزارها تحلیل میکنند، اما پژوهشگران از استفادهنکردن نتایج پژوهشها توسط مدیران اجرایی گله میکنند و مدیران اجرایی پژوهشها را کاربردی نمیدانند. خروجی کار پژوهشهای کشور، طرحهای پژوهشی خاکخورده در اتاق مدیران و قفسههای طویل پایاننامهها در کتابخانههای دانشگاههای کشور و تعداد زیادی مقاله در مجلههای داخلی و خارجی است که کارکرد مهم آنها، استفاده برای تحقیقات بعدی است.
Machine summary:
ir آموزش و ضدآموزش – پژوهش و ضدپژوهش يکي از مباحثي که اخيرا به سؤال و دغدغه فکري بسياري از افراد تبديل شده ، اين است کـه چـرا آمـوزش در ايـران بـه اندازه کشورهاي پيشرفته تأثيرگذار نيست و چرا پژوهش ها در کشور کاربردي نيستند؟ با اينکه در نظام دانشگاهي کشـور، از به روزترين متون درسي دنيا استفاده مي شود، تعداد واحدهاي درسي دانشجويان بيشتر از دانشگاه هاي دنياست و ساعات طولاني تري براي آموزش اختصاص داده شده است ، اثرگذاري آن در کسب وکارها و ساير ارکان جامعه محسوس نيست .
تجربه سال ها آموزش و پژوهش و مشاهده نظام هاي آموزشي ايران ، اروپا و کانادا و دغدغه فکري مسائل جامعـه و نظام دانشگاهي ، براي نگارندة اين متن روشن ساخته است که در جامعه ما در کنار آموزش ، ضد آموزش هايي نيز وجـود دارد که آثار آموزش را کم رنگ و خنثي مي کند.