Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با استفاده از تئوری تلاش، به بررسی تأثیر سه نگرش موفقیت، شکست و یادگیری نسبت به پذیرش همراه بانک در بین مشتریان پرداخته است. همچنین، تأثیر تجربیات قبلی کاربران در استفاده از تکنولوژیهای مشابه نیز به عنوان متغیر تعدیلگر در نظر گرفته شد.
روش: روش پژوهش کاربردی و توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری را مشتریان شعب بانک صادرات اصفهان در سال 1396 که از همراه بانک استفاده ننمودهاند، تشکیل داد. با کمک شیوه نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس تعداد 450 پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، توزیع گردید و در نهایت 400 پرسشنامه مناسب، با نرم افزار SPSS و PLS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها و نتیجهگیری: یافتهها پژوهش نشان داد که تنها نگرش نسبت به یادگیری بر نگرش نسبت به پذیرش همراه بانک تأثیر دارد و تأثیر دو متغیر دیگر به اثبات نرسید. نتایج همچنین بیانگر تأثیر معنادار نگرش نسبت به پذیرش بر قصد پذیرش همراه بانک است و در نهایت تجربه گذشته مشتریان در استفاده از فناوری نتوانست بر رابطه بین نگرش نسبت به پذیرش و پذیرش همراه بانک مؤثر واقع گردد. یافتهها بیانگر آن است که مشتریان علاقهمند به یادگیری استفاده از همراه بانک هستند، همچنان تجربه زیادی نیز در استفاده از دیگر اینترنت و اپلیکیشنهای تلفن همراه دارند. بنابراین دلیل ضعف نگرش مشتریان بانک به همراه بانک نه به افراد و مشتریان بلکه به عملکرد بانک و زیرساختهای آن بستگی دارد و باید در عوامل دیگری همچون عوامل محیطی و تکنولوژی مؤثر بر پذیرش همراه بانک جستجو کرد.
Machine summary:
همراه بانك به عنوان زير مجموعهی از بانكداري الكترونيك و به عنوان يك كانال ارتباطي بيسيم عبارت است از تعامل مالي مشتريان با بانك از طريق دستگاه تلفن همراه(Laukkanen & Kiviniemi, 2010; Akturan & Tezcan, 2012) از آنجا که در مقایسه با کامپیوترهای شخصی، تعداد تلفنهای همراه بیشتر و کار با آن راحتتر و کم هزینهتر است، انتظار میرود همراه بانک در مقایسه با دیگر روشهای بانکداری الکترونیک مورد استقبال بیشتری در میان مشتریان بانکها قرار گرفته و استفاده از آن بیش از پیش عمومیت یابد (Chaoualia et al.
همانطور که توسط محققان مختلف گزارش شده است، مشتریان بانکها در این کشورها هنوز تمایلی به جذب همراه بانک ندارند (بهبودی و دیگران، 1393) ؛ Ahmed, 2013) & (Akhlaq و پذیرش این سرویس جدید با کاستیهایی همچون محدودیت زیرساخت اینترنت بیسیم و عادت به سیستم سنتی بانکداری مواجه است.
(زی و همکاران، 2008) استدلال میکنند که افراد در کشورهای در حال ظهور ملاحظات و جنبههای مختلف موفقیت، شکست و یادگیری را در هنگام استفاده از همراه بانک در نظر میگیرند و پذیرش مشتریان در این کشورها از دو جنبه شکست و تلاش مورد انتظار جهت کسب هدف آسیبپذیر است.
با توجه به موارد ذکر شده و بر اساس مدل (چاولی و دیگران، 2017) پژوهش فرض را بر آن میدارد که هنگامی که افراد نگرش مثبتی به موفقیت دارند، ممکن است ارزیابی مثبتی نیز نسبت به پذیرش همراه بانک داشته باشند.