Abstract:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و طبقه بندی عوامل موثر در تبیین استراتژی اقیانوس آبی در صنعت پخش ایران با استفاده از عوامل آمیخته بازاریابی خدمات (8P) و الگوی چهاراقدام میباشد..با توجه به اینکه صنعت پخش یک فعالیت خدماتی میباشد از عناصر آمیخته بازاریابی خدمات به عنوان شاخصهای اصلی صنعت استفاده گردید. در مجموع تعداد 34 ایتم مربوط به این صنعت با نظر خواهی و مصاحبه با چند تن از مدیران ارشد صنعت پخش و اساتید دانشگاه شناسایی و در غالب یک پرسشنامه در نظر گرفته شد و تعداد 162 پرسشنامه میان فعالان صنعت ، پخش گردید و داده ها با استفاده از نرم افزار spss از نظر میانگین امتیازات هر شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به امتیاز بدست آمده رتبه یندی گردید. نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که ابزار الگوی چهار اقدام (حذف ،کاهش ، افزایش و خلق ) میتواند تاثیر بسزاِی در تفیض مناسب منابع و تعیین شاخصهای پر اهمیت باشد.در نگاه کلی موثرترین شاخص محصول و مهمترین آیتم ها کیفیت محصولات ، سیستم انتقادات و پیشنهادات آنلاین ، کاهش هزینه ها و ضایعات و تنوع سبد کالایی شناسائی گردید.
Machine summary:
اما سوال اساسی اینست که آیا شرکت های پخش باید فقط به دنبال راهکارهای رقابتی با دیگر رقبا خود باشند یا مرزها و نوع فعالیت صنعت پخش را گسترش داده و به فکر ایجاد خدمات تازه برای مشتریان خود باشند؟ استراتژی اقیانوس آبی می تواند پاسخ مناسبی برای این پرسش باشد.
سازمان ها برای خروج از صحنه رقابت و ایجاد تقاضاهای جدید و ورود به عرصه های بیرقیب باید استراتژی ها، برنامه ها و اقدامات خود را با رویکرد اقیانوس آبی، یعنی رویکرد گریز از رقابت ، تدوین کنند و منابع سازمانی در اختیار خود را در جهت نیل به این فضا به فعالیت هایی تخصیص دهند که برای مشتریان ارزش آفرین تر است (امین ، ١٣٩١ ) و این در حالی است که مدیران صنعت پخش بدون در نظر گرفتن ماهیت خدماتی این صنعت ، به جای تفکر و تمرکز روی جنبه های متنوع یک صنعت خدماتی تنها روی مؤلفه های معدودی به رقابت میپردازند و این گونه ، رقابت خونینی را آغاز کرده و خود را در اقیانوس قرمز صنعت گرفتار کرده اند، غافل از آنکه باید با در پیش گرفتن استراتژیهای نوآوری و کاهش و حذف فعالیت های غیرضروری و تخصیص و تمرکز منابع سازمان به ایجاد و بهبود ویژگیها و فعالیت هایی که خواست واقعی مشتریان است ، ارزش مورد انتظار مشتری را فراهم کرده و در نتیجه آن سهم بازار خود را افزایش دهند.