Abstract:
درک رفتار مصرفکنندگانی که ذهنیت اخلاقی دارند، بستر ارزشمندی را برای موفقیت تولیدکنندگان و بازاریابان پدید میآورد. هدف اصلی این تحقیق، طراحی الگوی رفتار اخلاقی مصرفکنندگان صنعت مواد غذایی در استان گلستان میباشد. این ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، کاربردی ﺑﻮده و از نظر روش، از نوع توصیفی- پیمایشی است. ﺟﺎﻣﻌـﻪ آﻣـﺎری تحقیق، مصرفکنندگان صنعت مواد غذایی در استان گلستان به تعداد نامعین میباشد. بنابراین تعداد نمونه آماری 384 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. فرضیههای تحقیق ﻧﻴﺰ ﺑﺎ استفاده از مدل ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری و به کمک نرم افزار اسمارت پیالاس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دانش مصرفکننده درباره مسائل زیستمحیطی، اجتماعی، رفاه حیوانات، سلامت و مسائل فرهنگی-مذهبی موجب شکلگیری نگرانی او در این زمینهها میشود. بر اساس نتایج، ارزشهای جهانشمولی و خیرخواهانه مصرفکنندگان مواد غذایی استان گلستان با نگرانی اخلاقی آنها در ارتباط است. یافتهها همچنین نشان داد که رابطه معناداری بین نگرانیهای اخلاقی مصرفکنندگان و رفتارهای اخلاقی آنها وجود دارد. شناسایی مصرفکنندگانی که ارزشهای جهان شمولی و خیرخواهانه بالایی دارند و تلاش در جهت ارائه محصولات اخلاقی و منطبق بر ارزشهای مورد نظر آنها، موجب رضایتمندی این مصرفکنندگان و دستیابی به اهداف مورد نظر خواهد شد. ترویج رفتارهایی از جمله خرید از فروشگاههای محلی و مصرف محصولات ارگانیک و رفتارهایی چون مشارکت در اعتراضو راهپیمایی علیه شرکتهای فاقد مسئولیت اخلاقی نیز مفید خواهد بود.
Understanding the behavior of ethically minded consumers creates a valuable platform for the success of producers and marketers. The main purpose of the study is to design a model of ethical behavior of consumers in the food industry in Golestan province. The statistical population of the study consisted of consumers of food industry in Golestan province on an indefinite number. Structural equation modeling used to test the hypotheses using Smart Plus Software. The results revealed that there is a positive and significant relationship between consumer knowledge and personal values with ethical concerns. Based on the results, the personal values of universalism and benevolence are related to ethical concerns. The findings also show that there is a significant relationship between consumers' ethical concerns and their ethical behaviors. Identifying consumers with high personal values of universalism and benevolence and providing ethical products to them will lead to their satisfaction and the achievement of goals. Promoting behaviors such as buying from local stores and consuming organic products, as well as participating in protests and marches against companies without ethical responsibility, will also be helpful.
Machine summary:
بر اساس نتایج این مطالعه ، برای از بین بردن شکاف میان نگرش و رفتار و تقویت مصرف پایدار، اقداماتی از جمله افزایش آگاهی مصرف کنندگان و شهروندان و ارائه مشوق هایی برای بالا بردن مسئولیت پذیری فردی مصرف کننده ، بهبود کیفیت محصولات سبز با در نظر گرفتن ویژگی های محافظت از محیط زیست ، مسائل اجتماعی و آسایش حیوانات و ایجاد شفافیت و اعتماد بیشتر از طریق برچسب ها و گواهینامه های متحدالشکل و قابل اعتماد پیشنهاد شده است .
از ٣٩٠ سوی دیگر، یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که بین دانش و ارزش های فردی مصرف کنندگان مواد غذایی در استان گلستان و رفتار خرید آنها رابطه مستقیم و معناداری وجود ندارد.
در واقع مهم ترین نقش این مطالعه بررسی اهمیت و تاثیر ارزش های فردی و دانش و آگاهی مصرف کنندگان در تصمیم گیری های اخلاقی در زمینه خرید مواد غذایی است .
نتایج این تحقیق همچنین حاکی از آن است که ارزش های جهانشمولی و خیرخواهانه مصرف کنندگان مواد غذایی استان گلستان با نگرانی اخلاقی آنها در ارتباط است .
از سوی دیگر، یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که رابطه معناداری بین دانش و ارزش های فردی مصرف کنندگان مواد غذایی در استان گلستان و رفتار خرید آنها وجود ندارد.
Understanding ethical consumption decisions: The role of values, attitudes and expectations in the apparel purchasing context.
Journal of International Consumer Marketing; 19(3): 53-72 28) Newholm, T.
"Investigating the key determinants of Muslim ethical consumption behaviour amongst affluent Qataris", Journal of Islamic Marketing, Vol. 7, No. 3.