Abstract:
دانش در سازمانهای رسانهای در ذهن نیروی انسانی خلّاق قرار دارد. تسهیم دانش در این سازمانها در خلأ فرهنگ و سیستم حمایتی از کار میافتد. بازیوارسازی یکی از روشهای جدیدی است که سازمانها برای افزایش انگیزه و فرهنگ مشارکتیِ کارکنان به کار میگیرند. هدف از این پژوهش طراحی سیستم بازیوار متناسب با نیازهای اصلی کارکنان سیما برای خلق سیستم حمایتیـ انگیزشی در تسهیم دانش بود. این پژوهش در دو مرحله صورت گرفت. هدف از اجرای این دو مرحله اول شناسایی نیازهای انگیزشی کارکنان و دوم بازیوار کردن فرایند تسهیم دانش بود. بنابراین، در مرحلة اول با پانزده نفر از کارکنان سیما مصاحبة نیمهساختاریافته انجام شد. برای تحلیل مصاحبهها روش تحلیل مضمون به کار رفت. سپس، دلفی اجماع با حضور هجده نفر از مشارکتکنندگان برگزار شد و در این مرحله نیز از ابزار پرسشنامه کمک گرفته شد. اجزای مدل طراحیشده برای سیستم تسهیم دانش بازیوار در سازمان رسانهای دربرگیرندة نیازهای انگیزشی، مکانیکهای بازی، رفتار و احساسات تسهیم دانش بود. نیازهای انگیزشی دو دستهاند؛ درونی و بیرونی. بر اساس نیازهای انگیزشی، انواع کاربر در چهار دستة کمالطلب، اجتماعی، کاشف، و مبارزهطلب جای میگیرند. رفتار و احساسات تسهیم دانش نیز دو دستهاند؛ رفتار و احساسات اهداکنندة دانش و رفتار و احساسات دریافتکنندة دانش.
Knowledge in media organizations exists in the creative mind of the human resource. Knowledge sharing in these organizations stops in the absence of supportive culture and system; Gamification is one of the new techniques that organizations use to enhance employees’ motivation and collaborative culture. The purpose of this research was to design a supportive-motivational system tailored to the needs of IRIB TV Employees to increase their participation in knowledge sharing. This study was done in two phases to identify the motivational needs of the TV staff to gamify the knowledge sharing process. To this end, in the first phase, we conducted a semi-structured interview with 15 staff members. The obtained data was analyzed using the thematic analysis method. In the second phase, the Delphi method was applied with the participation of 18 experts using a questionnaire. The components of the designed model for the gamified knowledge sharing system in the media organization are motivational needs, game mechanics, behavior, and knowledge sharing emotions. Motivational needs can be internal or external. Depending on the motivational needs, the users are categorized into four types: perfectionists, socializers, explorers, and combatants. The behaviors and emotions of knowledge sharing in the gamified system also are different for the knowledge provider and the knowledge recipient.
Machine summary:
هدف از این پژوهش طراحی سیستم بازی وار متناسب با نیازهای اصلی کارکنان سیما برای خلق سیستم حمایتیـ انگیزشی در تسهیم دانش بود.
یکی از عوامل موفقیت مدیریت دانـش در این سازمان مشارکت همۀ کارکنـان اسـت (صـلواتیان و همکـاران ١٣٩٦؛ رسـولی و همکـاران ١٣٩٥)؛ کارکنانی که در این شرایط باارزش تـرین سـرمایۀ سـازمان سـیمای جمهـوری اسـلامی محسوب می شوند و صـاحب تجربـه و دانشـی هسـتند کـه سـازمان در مواجهـه بـا مسـائل و بحران های مختلف نیاز دارد و طی سالیان خدمت در سازمان ، این دانش را بـه دسـت آورده انـد.
بنابراین ، میتـوان نتیجه گرفت سازمان به برنامه ای مدون برای نظام انگیزشی تسهیم دانش نیـاز دارد (صـلواتیان و همکاران ١٣٩٦؛ ٢٠١٥ et al ́dkovaMla) و کارکنان به روش های جدیدی نیازمندند که بر اسـاس یافته های جدید علم مدیریت و رفتار سازمانی طراحی شده اند.
از این طریق مدیران سـازمان صداوسـیما مـیتواننـد دانـش پراکنده بین کارکنان را برای کسب توانایی پاسخگویی به طیف گسترده ای از مسائل مهـار کننـد؛ همان طور که در یک بررسی، در زمینۀ به کارگیری بازیوارسازی در مدیریت دانش ، بـه افـزایش چهل درصدی تسهیم دانش با استفاده از بازیوارسازی اشاره شده اسـت (٢٠١٦ Paul).
در این پژوهش ، برای پاسخ به سؤال اصـلی «چگونـه مـی تـوان بـه کمـک روش هـای بازی وارسازی انگیزة تسهیم دانش را در کارکنان سازمان صداوسـیمای جمهـوری اسـلامی ایران ایجاد کرد؟» چهار موضوع بررسی شد؛ نیازهای انگیزشی، مکانیک هـای بـازی، رفتـار تسهیم دانش ، احساسات تسهیم دانش .