Abstract:
بررسی رابطه بین هوش معنوی با رفتاراجتماعی و خلاقیت فردی دانش آموزان زاهدان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان به تعداد 863 نفر بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 280 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی از بین دانش آموزان انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. دادهها از طریق نرم افزار SPSS و در دو سطح آمار توصیفی از قبیل جدول، نمودار، میانگین، انحراف معیار، درصد فراوانی و آمار استنباطی (آزمون کالموگروف – اسمیرونوف، آزمون t برای گروههای مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل رگرسیون چند متغیره گام به گام، آزمون LSD) انجام شد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که وضعیت هوش معنوی در حد متوسط (میانگین آماری 3) اما رفتاراجتماعی سازمانی و خلاقیت فردی دانش آموزان زاهدان بالاتر از سطح متوسط (بالاتر از میانگین آماری3) است. همچنین، نتایج تحقیق رابطه مثبت و معناداری را بین هوش معنوی با رفتاراجتماعی سازمانی و خلاقیت فردی نشان میدهد. با استفاده از رگرسیون گام به گام، یافتهها نشان میدهد که از بین مولفههای هوش معنوی، تنها مولفههای پردازش اطلاعات و آگاهی اجتماعی از توانایی پیش بینی رفتاراجتماعی سازمانی برخوردار است. به علاوه، از بین مولفههای هوش معنوی، تنها بعدمهارتهای اجتماعی قدرت پیش بینی متغیر خلاقیت فردی را دارند
This research aimed to investigate the relationship between spiritual intelligence with social behavior and
individual creativity in Zahedan students. The statistical population included all the students (863) and based on
the Krejcie and Morgan table, 280 of them were selected as a statistical sample by stratified random sampling
method. The research method was descriptive and correlational. Data were analyzed by SPSS software in two
levels of descriptive statistics such as table, graph, mean, standard deviation, frequency and inferential statistics
(Kalmogorov-Smirnov test, t-test for independent groups, Pearson correlation coefficient and one-way
ANOVA). Stepwise multivariate regression analysis (LSD) was performed. The results show that spiritual
intelligence status is moderate (statistical mean 3), but organizational social behavior and individual creativity of
Zahedan students is above average level (higher than statistical grade 3). Also, the results show a positive and
significant relationship between spiritual intelligence with organizational social behavior and individual
creativity. Using stepwise regression, the findings show that among the components of spiritual intelligence,
only the components of information processing and social awareness have the ability to predict organizational
social behavior. In addition, among the components of spiritual intelligence, only social skills are capable of
predicting the individual creativity variable.
Machine summary:
با توجه به این که پژوهش بررسی رابطه بین هوش معنوی با رفتاراجتماعی سازمانی و خلاقیت فردی است، محقق سعی می کند آنچه را که هست بدون دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش کند، بنابراین از روش تحقیق 1 توصیفی از نوع همبستگی 2 استفاده شد.
کلیه تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار spss انجام گر > یافته های ت > بین هوش معنوی با رفتاراجتماعی سازمانی و خلاقیت فردی دانش آموزان دانش آموزان منطقه یک زاهدان رابطه وجود د Descriptive Research Correlational Kerjcie & morgan Content validity جدول 1: ضریب همبستگی هوش معنوی با رفتاراجتماعی سازمانی و خلاقیت فردی دانش آموزان: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} * در سطح 5% معنادار است.
در سازمان هایی که دانش آموزان از حمایت های اجتماعی و توانایی برقراری روابط مثبت و سازنده ای با همکاران خود برخوردار باشند، متغیرهای روان شناختی آنان مانند هوش معنوی و به دنبال آن خلاقیت فردی و توانایی خلق و ایجاد نوآوری در محیط سازمانی نمود عملی و معنای بیشتری پیدا می ک > یافته های پژوهش نشان می دهد که بین پردازش اطلاعات و آگاهیهای اجتماعی با رفتاراجتماعی سازمانی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
این یافته پژوهش تا حدودی با یافتههای کارمیلی و 4 u"/>u"/> (2005)، آبراهام و ژاس 5 armer"/>armer"/> (2008) در مورد رابطه بین ابعاد هوش هیجانی با رفتاراجتماعی سازمانی همخوان یافته های پژوهش نشان می دهد که بین پردازش اطلاعات، آگاهیهای اجتماعی و مهارت های اجتماعی با خلاقیت فردی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.