Abstract:
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش میانجی قابلیتهای پویا در رابطه بین مدیریت منابع انسانی الکترونیک و اثربخشی مدیریت
منابع انسانی بود که به روش پیمایشی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری در محیط نرمافزاری 8. 8 [1876] انجام شد.
نمونه آماری پژوهش حاضر را ۱۵۰ نفر از را کارکنان شاغل در حوزه اداری- منابع انسانی دانشگاههای استان سیستان و
بلوچستان تشکیل دادند که به روش نمونهگیری طبقهای - تصادفی انتخاب شدند. دادههای موردنیاز با استفاده از
پرسشنامههای محقق ساخته مدیریت منابع انسانی الکترونیک. اثربخشی منابع انسانی و قابلیت پویا جمعآوری گردید؛ پایایی
پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت که این مقدار برای هریک از پرسشنامهها بهترتیب به میزان
۲ و ۰/۸۷ به دست آمد. روایی پرسشنامه نیز با استفاده از روایی محتوا موره تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد
مدیریت منابع انسانی باعث افزایش اثربخشی مدیریت منابع انسانی میشود. ولی تاثیر آن از طریق قابلیتهای پویای سازمان
بهصورت قابل توجهی بهبود مییابد.
This research aimed to explain mediator role of Dynamic Capabilities in the relationship between e-HRM and
the effectiveness of Human Resource Management which was conducted using Survey method and based on
Structural Equation Modeling using Lisrel 8.8 software. The statistical sample of this research included 150
employees working in administrative-human resources areas in Universities of Sistan and Baluchestan province
who were selected by Stratified-random sampling method. Required data were collected using e-HRM,
effectiveness of HRM and dynamic capabilities research-made questionnaires. The reliability of the
questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha coefficient which was 0.92, 0.89 and 0.87 for each
questionnaire; also, the validity of the questionnaires was confirmed by content validity. The results showed that
e-HRM increases the Effectiveness of Human Resource Management, but, through the Dynamic Capabilities of
the Organization, it´s impact improves.
Machine summary:
0 در سازمانها برای انجام فعالیتهای مدیریت منابع انسانی مانند آموزش و توسعه 9 h & Royle 10 rler & Fisher"/>rler & Fisher"/> (2013) تعریف نسبتاً جامعی از e-HRM ارائه دادهاند و آن را شامل تنظیمات سختافزارها و نرمافزارهای کامپیوتری و منابع شبکههای الکترونیکی میدانند که فعالیتهای مدیریت منابع انسانی مورد نظر Stone & Dulebohn Ramayah Strohmeier Parry & Tyson Panos & Bellou Obeidat Teece et al Ruël & van der Kaap Burbach & Royle Marler & Fisher سیاستها، شیوهها و خدمات) را از طریق تعاملات فردی و گروهی در سطح داخلی و در میان مرزهای سازمانی امکانپذیر میکند.
مدیریت منابع انسانی الکترونیک میتواند کارایی سازمانها را افزایش داده و تغییر نقش منابع انسانی را به سطوح استراتژیک سازمان تسهیل کند و ارایه خدمات را بهبود دهد (پری و تیسو Bissola & Imperatori Operational e-HRM Transformational e-HRM relational e-HRM Parry transactional transformational Bondarouk & Ruël Panayotopoulou اثربخشی مدیریت منابع انسانی اثربخشی را میتوان سطح و درجه دستیابی به اهداف از پیش تعیینشده تعریف کرد یا به عبارتی اثربخشی مشخص میکند که آیا نتایج بهدستآمده با اهداف مورد انتظار تطابق دارد (هافمن 1 ، 2014).
E. , & Ostroff Helfat Salunke Eisenhardt & Martin Wu Lin & Wu دسته طبقهبندی شدهاند: فرآیندها، موقعیتها و مسیرها.
خصوصاً کیفیت محتوا و کاربردهای مدیریت منابع benchmarking Rahman Iqbal Lopez-Cabrales Transformational leadership Transactional leadership Markova human resource information system انسانی الکترونیک از دو جنبه فنی و استراتژیک تأثیر مهم و قابلتوجهی دارد.