Abstract:
سطح رقابتپذیری کشورهای جهان یکی از معیارهای مهمی است که بسیاری از متغیرهای اقتصاد خرد و کلان را در نظر میگیرد. این شاخص در راستای حفظ بقای هر کشوری، نقش مهمی را بازی میکند و به عنوان ابزاری برای رسیدن به رشد مطلوب اقتصادی و توسعه پایدار محسوب میگردد، لذا بررسی عواملی که می-تواند زمینه مناسب برای رقابت در میان عاملان اقتصادی، جهت رقابتیتر شدن فعالیت شرکتها در صنعت و بازارها را ایجاد نماید، ضروری میباشد. هدف این پژوهش بررسی اثر رقابتپذیری بر فضای کسب و کار در منتخبی از کشورهای اسلامی است. در این مطالعه اثر شاخصهای الزامات اساسی، افزایش کارایی، نوآوری، مخارج مصرفی دولت، نقدینگی و تغییرات نرخ ارز بر فضای کسب و کار 16 کشور اسلامی برای بازه زمانی(2017-2000) مورد بررسی قرار گرفته، و از روش داده های تابلویی با اثرات ثابت برای برآورد مدل استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده به کمک نرمافزار Eviews10 تجزیه و تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که شاخصهای الزامات اساسی، افزایش کارایی و نوآوری بر فضای کسب و کار اثر مثبت و معناداری دارند. پیشنهاد میشود دولت با فراهم کردن زیرساختهای لازم و بهبود فضای اقتصاد کلان و دیگر مؤلفههای مرتبط، بازار را به سمت رقابتی سالم سوق دهد.
Machine summary:
در اين مطالعه اثر شاخص هاي الزامات اساسي، افزايش کارايي، نوآوري، مخارج مصرفي دولت ، نقدينگي و تغييرات نرخ ارز بر فضاي کسب و کار ١٦ کشور اسلامي براي بازه ي زماني (٢٠١٧-٢٠٠٠) مورد بررسي قرار گرفته ، و از روش داده هاي تابلويي با اثرات ثابت براي برآورد مدل استفاده شده است .
اين مقاله به استناد داده هاي بانک جهاني و مجمع جهاني اقتصاد، اثر رقابت پذيري بر فضاي کسب و کار در منتخبي از کشورهاي اسلامي شامل : (ايران ، پاکستان ، قطر، ترکيه ، اندونزي، الجزاير، جمهوري آذربايجان ، مصر، اردن ، کويت ، مالزي، نيجريه ، عمان ، عربستان سعودي، تاجيکستان و امارات متحده عربي) را طي سال هاي ٢٠١٧-٢٠٠٠ از نظر سه شاخص رقابت پذيري جهاني و سه شاخص سياست هاي پولي، مالي و نرخ ارز مورد بررسي قرار ميدهد.
پيشينه ي تحقيق وليبيگي و پناهي (١٣٨٩)، در مطالعه اي به بررسي جايگاه ايران در اقتصاد جهاني در مقايسه با کشورهاي منتخب از منظر شاخص هاي توسعه ي انساني، آزادي اقتصادي و فضاي کسب و کار پرداخته اند.
براي بررسي تاثير رقابت پذيري بر فضاي کسب وکار در منتخبي از کشورهاي اسلامي در طول دوره ي زماني ٢٠١٧-٢٠٠٠ مدل مورد نظر به صورت زير تصريح مي گردد: (رجوع شود به تصویر صفحه) تجزيه و تحليل داده ها و يافته هاي پژوهش آزمون مانايي : پيش از برآورد مدل لازم است مانايي تمام متغيرهاي مورد استفاده در مدل تحقيق مورد آزمون قرار گيرد.
” Journal of Productivity Analysis, 23(3), 317-339World Economic Forum (2000-2017),” Global Competitveness Report يادداشت ها: .