Abstract:
در این پژوهش به بررسی میزان تاثیر جهت گیری کارآفرینی اجتماعی بر نوآوری اجتماعی پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش از کار آفرینان مجموعه افرادی که در جشنواره های کار آفرینی طی سالهای 1395 الی 1397 شرکت کردهاند، تشکیل شده است. در این پژوهش به علت اینکه تمام واحدهای جامعه برای محقق نامعین و البته قابل دسترسی نبوده است، از روش از نمونهگیری در دسترس استفاده شده است. حجم جامعه آماری براساس جدول مورگان برابر با 384 نفر بوده است. نرمافزارهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش SPSS22 و LISREL بوده است. آزمون های مورد استفاده در این پژوهش تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) و آزمون کولموگوروف اسمیرنوف می باشد. نتایج این پژوهش نشان داد که جهت گیری کارآفرینی اجتماعی بر نوآوری اجتماعی، همچنین نوآوری اجتماعی بر نوآوری در محصولات و نوآوری در خدمات تاثیر مثبت و معناداری دارد. لازم به ذکر است که نتایج این تحقیق برای تصمیم گیری درست و صحیح کارآفرینانی که به دنبال ارتقاء نرخ نوآوری در محصولات و خدمات می باشند، مفید به فایده می باشد. کلمات کلیدی: کارآفرینی اجتماعی، نوآوری در محصول، نوآوری در خدمات کلمات کلیدی: کارآفرینی اجتماعی، نوآوری در محصول، نوآوری خدمات
Machine summary:
نتايج اين پژوهش نشان داد که جهت گيري کارآفريني اجتماعي بر نوآوري اجتماعي، همچنين نوآوري اجتماعي بر نوآوري در محصولات و نوآوري در خدمات تاثير مثبت و معناداري دارد.
با توجه به موضوعات مطرح شده ، اهميت نوآوري در سازمان ها و شرکت ها، همچنين نوآوري اجتماعي که يکي از انواع نوآوري است ، و البته موضوع مهم کارآفريني اجتماعي که هدف بهبود اجتماعي و اثر قابل توجهي براي بهبود وضع و شرايط اعضاي جامعه دارد، در اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سوال ميباشيم که تاثير جهت گيري کارآفريني اجتماعي بر نوآوري اجتماعي چگونه است ؟ مباني نظري و پيشينه موضوع مبحث جديدتري که در عرصهي کارآفريني و در کنار کارآفريني سازماني و اقتصادي مورد توجه قرار گرفته ، کارآفريني اجتماعي است .
تعريفي که از کارآفريني اجتماعي در اين پژوهش در نظر گرفته شده است ، يک جهت گيري رفتاري استراتژيک است که از طريق ويژگي هاي نوآوري و ابتکار عمل ، مديريت ريسک ، کنشگري، جهت گيري مأموريت اجتماعي و جهت گيري موثر ميباشد، با هدف رفع نارسايي هاي بازار اجتماعي و ايجاد ارزش / 497 اجتماعي بيشتر براي به حداکثر رساندن تأثير اجتماعي ميباشد.
در اين زمينه ، استراتژي اصلي براي ايجاد ارزش هاي اجتماعي و نوآوري اجتماعي است (٢٠٠٦ ,Sullivan Mort &Weerawardena )، که محققان آن را به عنوان يک نتيجه اسمي / 499 کارآفريني اجتماعي مشخص کرده اند.
نتايج معادلات ساختاري(فرضيه هاي پژوهش ) جدول ٤ : ضرايب مسير (بتا)، آماره t، ضريب تعيين و نتيجه فرضيه هاي تحقيق (رجوع شود به تصویرصفحه) فرضيه ١) جهت گيري کارآفريني اجتماعي بر نوآوري اجتماعي تاثير معني داري دارد.