Abstract:
هوش ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﺑﻪ ﻫﻮﺷﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻣﺎﺷﯿﻦ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ و ﯾﺎ ﺑﻪ داﻧﺸﯽ در ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮﮐﻪ ﺳﻌﯽ در اﯾﺠﺎد آن دارد ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻫﻮش ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ﭼﻨﺪ زﻣﯿﻨﻪ ﻣﻬﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن و داﻧﺶ اﻣﻮزان ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ )از ﻧﻮع ﻣﺮوری( ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. روش ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪای و ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای ﺑﻮد. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ادﺑﯿﺎت و ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑراﺳﺘﺎ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺧﺎرﺟﯽ، ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﭘﺎﯾﮕﺎه ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ داﺧﻞ اﯾﺮان ﻧﯿﺰ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻮش ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی زﯾﺎدی در آﻣﻮزش دارد. اﺳﺘﻔﺎده در دروس ﻓﻨﯽ و ﭼﺎرﭼﻮب دار، ﭘﺎﺳﺦ دادن ﺑ ﺳﻮاﻻت داﻧﺶ آﻣﻮزان، ﺗﺼﺤﯿﺢ اوراق اﻣﺘﺤﺎﻧﯽ، ﮐﺎرآﯾﯽ ﺑﺎﻻ، ﺗﺴﺮﯾﻊ روﻧﺪ ﮐﺎرﻫﺎی اداری، اﻣﮑﺎن اراﺋﻪ آﻣﻮزش ﺗﻄﺒﯿﻖ ﭘﺬﯾﺮ، ﺷﺨﺼﯽ ﺳﺎزی )ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺎزﺧﻮرد دﻗﯿﻖ از داﻧﺶ آﻣﻮزان(، رﺑﺎت ﻫﺎی آﻣﻮزش دﻫﻨﺪه. از ﺟﻤﻠﻪ آﻧﻬﺎ اﺳﺖ.
Machine summary:
امروزه، هوش مصنوعی در بسیاری از علوم و صنایع کاربرد دارد و این فناوری به علت امکان درک کردن، استدلال و همچنین یادگیری، به یکی از هیجانانگیزترین مباحث دنیای علم و تکنولوژی تبدیل شده است.
هوش مصنوعی در چند سال اخیر شاهد پیشرفتهای خارقالعادهای بوده است و همین موضوع باعث شده که استفاده از این فناوری در صنعت آموزش بیش از پیش مورد توجه دستاندرکاران قرار گیرد.
امامی فر و فرهنگ (1395)، نیز عنوان می کنند که با ورود تکنولوژی در حوزه های آموزش، برنامه های کاربردی بیشتری برای کمک به پیشرفت فرآیند آموزشی بوجود آمده اند که تجربه های یادگیری موثرتری را فراهم آورده است و موسسات آموزشی از اینتکنولوژی در دسترس و برنامه های انفرادی تلفیقی و نرم افزارها در فعالیت های یادگی Pedro, et al Goksel & Bozkurt Peters & Jandrić Williams, et al Ikedinachi, et al Edwards & Cheok Bajaj & Sharma Han André, et al Popenici & Kerr Roll & Wylie Timms Kose, et al Vasilev & Atanasova روش شناسی پژوهش حاضر از نوع مروری میباشد و از متون کتابخانهای و پایگاههای اطلاعاتی مختلف برای تدوین مقاله استفاده شده است.
همان طور که میدانید، هوش مصنوعی در چند سال اخیر شاهد پیشرفتهای خارقالعادهای بوده است و همین موضوع باعث شده که استفاده از این فناوری در صنعت آموزش بیش از پیش مورد توجه دستاندرکاران قرار گیرد.