Abstract:
در مدیریت دانش مجموعهای از فعالیتها، ابداعها و راهبردهایی است که سازمانها برای خلق ذخیره سازی، انتقال و به کارگیری دانش برای بهبود عملکرد سازمانی استفاده میکنند؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر چابکی سازمان در سازمان مرکزی تامین اجتماعی شاهرود در سال 1398 است. جامعه آماری این پژوهش شامل 45 نفر از مدیران سازمان تامین اجتماعی شاهرود بودند؛ بنابر این تحقیق بر مبنای راهبردی پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی به شمار میرود. جهت گردآوری دادهها از اطلاعات ثانویه، منابع کتابخانهای و اینترنتی شامل کتب، مقالات و تحقیقات سایر پژوهشگران استفاده شده است و برای جمع آوری دادههای اولیه از مطالعات میدانی پرسشنامه استفاده گردیده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میدانی، میانه و انحراف معیار) و روشهای آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که یادگیری سازمانی دارای تاثیر مستقیم مثبت و معناداری بر چابکی سازمانی است؛ اما مدیریت دانش به صورت غیرمستقیم و از طریق متغیر یادگیری سازمانی بر چابکی سازمان تامین اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین هر یک از چهار استراتژی مدیریت دانش به صورت مجزا و با ثابت نگهداشتن سایر استراتژیها بر چابکی سازمان تاثیرگذارند.
In knowledge management is a set of activities, innovations and strategies that organizations use to create storage, transfer and use of knowledge to improve organizational performance; Therefore, the main purpose of this study is to investigate the role of knowledge management and organizational learning on organizational agility in the Central Social Security Organization of Shahroud in 1398. The statistical population of this study included 45 managers of Shahroud Social Security Organization; Therefore, based on the strategic research, the research is of descriptive-survey type. Secondary information, library and internet resources including books, articles and researches of other researchers have been used to collect data and field studies of the questionnaire have been used to collect primary data. Data were analyzed using descriptive statistics (field, median and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and regression). Findings showed that organizational learning has a direct positive and significant effect on organizational agility; But knowledge management indirectly and through the organizational learning variable has a positive and significant effect on the agility of the social security organization; Also, each of the four knowledge management strategies separately and by keeping the other strategies constant affect the agility of the organization.
Machine summary:
در اين راستا، با توجه به تعاريف و ابعاد چابکي سازماني، مديريت دانش و فرهنگ يادگيري، تلاش شده تا چگونگي ارتباط فرهنگي يادگيري با چابکي سازماني را در کنار نقش ميانجي مديريت دانش در اداره بيمه تامين اجتماعي شهر شاهرود بررسي شود.
روش تحقيق با توجه به پژوهشهاي ذکر شده ، مشاهده ميشود که هيچ يک در جامعه آماري سازمان تأمين ، تأثير مديريت دانش و يادگيري سازماني را بر چابکي سازماني بررسي نکرده اند و اين پژوهش حاضر از اين جهت ، نو است .
پس از رسم نمودار و جدول فراواني براي توصيف اطلاعات جمعيت شناختي کارمندان اداره کل تامين اجتماعي شهر شاهرود، در بخش روشهاي استنباطي به منظور بررسي تاثيرگذاري مديريت دانش و يادگيري بر چابکي سازمان از رگرسيون و معادلات ساختاري و نرم افزار ليزرل استفاده شده است .
12 توصيفي بوده که در آن به توصيف شرايط يا پديده هاي مورد نظر پرداخته شده است ؛ از سوي ديگر، در فرايند تحقيق ، پرسشنامه اي در بين کارمندان سازمان تامين اجتماعي شهر شاهرود توزيع گرديده و نظرات ايشان درباره ميزان تاثير يادگيري و مديريت دانش بر چابکي سازمان به منظور پاسخ دهي به سوالات تحقيق مورد استفاده قرار گرفته است ؛ بنابراين تحقيق بر مبناي راهبرد پژوهش ، از نوع توصيفي- پيمايشي به شمار مي رود.
تجزيه و تحليل داده ها و نتايج آزمون ها اين پژوهش با هدف بررسي رابطه يادگيري سازماني و مديريت دانش و چابکي سازماني در اداره کل بيمه تامين اجتماعي شهر شاهرود انجام شد.