Abstract:
در سال های اخیر در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، طرحی را مبنی بر خصوصی سازی جایگاه های عرضه سوخت کشور با عنوان "برندسازی" آغاز نمود. براساس این طرح، بخشی از فعالیت های شرکت ملی پخش در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد و شرکت هایی با عنوان "شرکت های صاحب نشان (برند)"، عهده دار این فعالیت ها خواهند بود. در فاز اول این طرح که با هدف ارتقا رفاه مشتریان و افزایش کیفیت فرآورده های نفتی صورت می گیرد، عرضه سوخت و تامین فرآورده از محل اصلی انبار شرکت برعهده این شرکت ها خواهد بود. در این مطالعه، به بررسی عوامل موثر بر انتخاب این شرکت ها توسط جایگاه های عرضه سوخت و رتبه بندی آنها با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی و با استفاده از نرم افزار اکسل پرداختیم که برای انجام آن، ابتدا پرسشنامه مقایسات زوجی جهت تعیین معیارها در اختیار خبرگان قرار گرفت و با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده، معیار عرضه به موقع فرآورده بیشترین تاثیر را بر انتخاب برند موردنظر جایگاهداران داشت. سپس با توجه به این معیارها و وزن های به دست آمده برای هر معیار و داده های به دست آمده از پرسشنامه های تکمیل شده توسط جایگاهداران عرضه سوخت غرب استان مازندران که به عنوان مطالعه موردی این تحقیق بودند و با استفاده از نرم افزارهای تاپسیس فازی و اکسل، رتبه بندی جایگاه های عرضه سوخت را که تحت پوشش برند هستند، انجام دادیم که جایگاه شماره هفت، بیشترین رتبه را به خود اختصاص داد.
In last year, according to policies of the Article 44 of the Constitution, National Iranian Oil Products Distribution Company has started a project in basis of privatization of Iran's fuel stations that named "Branding". In accordance with this project, a part of National Oil Products Distribution company's duties are given to personal section and companies named "Branded Company (Brand)". At first phase of this project, that its goal is increasing clients' welfare and the quality of oil products, these companies should distribute fuel and supply it from oil depots. In this study, we investigate effective criteria on selecting these companies by fuel stations' owner and ranking these criteria by using Fuzzy AHP and Excel. For doing this survey, at first we gave paired comparisons questionnaire to experts for determining the most effective criterion. Due to analyzing data, on-time distribution had most effect on selecting Brand. Then, due to these criteria and weights for each of them and data obtained from Fuzzy TOPSIS questionnaire that filled with owners of fuel stations at the west of Mazandaran, we ranked the branding fuel stations by using Fuzzy TOPSIS and Excel that number seven had the highest rank.
Machine summary:
بررسی و رتبهبندی عوامل موثر بر انتخاب برند داخلی و رقابت در بازار خردهفروشی سوخت؛ مطالعه موردی جایگاههای عرضه سوخت غرب استان مازندران سوده اسحقی بندپی1، رضا حسن زاده2 1 كارشناسيارشد مديريت اجرايي، موسسه آموزش عالی روزبهان، مازندران، ساری، ايران 2 استادیار گروه صنایع، موسسه آموزش عالی روزبهان، مازندران، ساری، ايران چکیده در سال های اخیر در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، طرحی را مبنی بر خصوصی سازی جایگاه های عرضه سوخت کشور با عنوان "برندسازی" آغاز نمود.
در این مطالعه، به بررسی عوامل موثر بر انتخاب این شرکت ها توسط جایگاه های عرضه سوخت و رتبه بندی آنها با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی و با استفاده از نرم افزار اکسل پرداختیم که برای انجام آن، ابتدا پرسشنامه مقایسات زوجی جهت تعیین معیارها در اختیار خبرگان قرار گرفت و با توجه به تجزیه و تحلیل های انجام شده، معیار عرضه به موقع فرآورده بیشترین تاثیر را بر انتخاب برند موردنظر جایگاهداران داشت.
سپس با توجه به این معیارها و وزن های به دست آمده برای هر معیار و داده های به دست آمده از پرسشنامه های تکمیل شده توسط جایگاهداران عرضه سوخت غرب استان مازندران که به عنوان مطالعه موردی این تحقیق بودند و با استفاده از نرم افزارهای تاپسیس فازی و اکسل، رتبه بندی جایگاه های عرضه سوخت را که تحت پوشش برند هستند، انجام دادیم که جایگاه شماره هفت، بیشترین رتبه را به خود اختصاص داد.