Abstract:
این پژوهش به بررسی تأثیر مد بر ارزش برند (شامل تصویر برند، علاقه به برند و وفاداری به برند) از دیدگاه مصرفکنندگان برند پوشاک مردانه هاکوپیان در شهر تهران میپردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل 240 نفر از مشتریان و خریداران (دارای اشتراک) شهر تهران (به عنوان نمونه) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انجام شده است. دادهها این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای و پرسشنامه گردآوری شدهاند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد (کو و دیگران، 2018) بوده است. به منظور بررسی روایی محتوایی سازههای پرسشنامه تجزیه و تحلیل عامل تأییدی مورد استفاده قرارگرفته و برای ارزیابی پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. دادهها به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج حاصل شده از این پژوهش حاکی از آن است که نوآوردی در مد تأثیر مثبتی در افزایش ارزش برند (تصویر برند، علاقه و وفاداری به برند) از دید مصرفکنندگان پوشاک مردانه هاکوپیان شهر تهران دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که تصویر برند تأثیر مستقیم و مثبتی روی علاقه به برند دارد و هرچه میزان علاقه به برند بیشتر باشد وفاداری به برند نیز افزایش میابد. براساس نتایج حاصل شده از این پژوهش بازاریابان، مدیران و صاحبان برندها میتوانند عواملی از جمله افزایش نوآوری در مد و همچنین تصویر و علاقه مصرفکنندگان به برند را بیشتر مورد بررسی و توجه قرار دهند چون این عوامل روی ارزش برند تأثیرگذار هستند و باعث افزایش وفاداری به برند در مشتریان میشوند.
In this this study the researcher investigated the impact of fashion innovativeness (FI) on consumer-based brand equity. Brand equity refers to brand image, love-marks and brand loyalty. The sample for this study are 240 consumers from Hacoupian men clothing brand in Tehran city. This study used survey questionnaire for data collection to describe different relationships and correlations between all variables and phenomena at the individual level and SPSS applied for data analysis. The result of this study indicated that fashion innovativeness positively affect consumer-based brand equity (brand image, love-marks and brand loyalty) in Hacoupian men clothing brand in Tehran city. Moreover based on the result rand image positively affect love-marks and love-marks can positively affect and enhanced the consumers’ brand loyalty. Therefore based on the result of this study managers, brand investigators and business developers may enhance consumer-based brand equity by focusing and enhancing FI, brand image, love-marks and brand loyalty.