Abstract:
همواره به شناخت دقیق مخاطبان به عنوان مهمترین اقدام در مدیریت رسانه توجه شده است. اب توجه به ظهور رسانههای جدید، تکنیکهای سنّتی گذشته توانایی پاسخ به این نیاز را از دست دادهاند و لازم است از روشهای نوین در مطالعه و شناخت مخاطبان و رفتارهای آنها بهرهگیری شود. این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل شبکه اجتماعی، رفتار مخاطبان پلتفرم فروش آنلاین فیلم سینمامارکت را بررسی و تحلیل کرده است. دادههای رفتار استفاده کاربران از این پلتفرم در زمینه تماشای فیلم (مهرماه 1397) بهصورت بینام مورد تحلیل قرار گرفت و انبار داده اولیه تشکیل شد. دادههای موجود در این انبار داده پس از پاکسازی، با استفاده از نرمافزار گفی مصور شده و با هدف شناخت کاربران، اعضای آن بر اساس الگوریتمهای منطقی همچون الگوریتم لوواین انجمن بندی شدند. بر اساس تحلیل رفتار کاربران سه انجمن شناساییشده، راهبردهای پیشنهادی از منظر نوع محتوا و همچنین نوع رفتار کاربر بهمنظور توسعه کاربران این پلتفرم احصا شد که بر اساس این راهبردها، مدیران پلتفرم میتوانند سیاستهای رسانهای خود را در راستای بارگذاری محتوای جدید در پلتفرم و پیشنهاد هدفمند محتوا به کاربران تنظیم کرده و بهاینترتیب با برآورده کردن نیازهای کاربران خود میزان درگیری ایشان با پلتفرم را افزایش دهند.
The accurate awareness of the users as the most vital need for media has always been a concern for communication researchers. Given the emergence of new media, traditional techniques no longer have the ability to meet this need, and the use of modern methods is essential in understanding users' behavior. This research used the Social Network Analysis (SNA) technique to investigate the user's behavior of VOD platforms. In this research, the site of Cinemamarket selected as the sample, and a dataset of its user’s purchases formed. Using Gephi software, the dataset visualized and the members clustered based on logical algorithms. By analyzing three detected communities, two different strategies were founded for the development of the users of this platform. Based on these strategies, platform managers can adapt their media policies to load new content on the platform and offer targeted content; as a result, they can meet their user's needs.
Machine summary:
Identifying and Clustering Users of Video on Demand (VOD) Platforms Using SNA Technique: A Case Study of Cinemamarket Masoud Jalilvand Khosravi 1, Mehrdad Maghsoudi 2, Siavash Salavatian 3* 1- MA in Research, Mass Media of IRIB University, Tehran, Iran masoudjalilvand2@gmail.
The present study used the Social Network Analysis (SNA) technique to investigate the user's behavior of VOD platforms.
پلتفرمهای فروش آنلاین محصولات رسانهای ازجمله فیلم، توانستهاند با پوشش بخش بیشتری از نیازهای مخاطبان، افراد بیشتری را به خود جذب کنند و به بازیگران اصلی صنعت رسانه تبدیل شوند؛ برای مثال، در سال 1396 کاربران سایت فیلیمو 1 که سایت تماشای آنلاین در ایران است، یک میلیارد و صد و چهلوپنجمیلیون دقیقه فیلم تماشا کردهاند که نسبت به سال 95 بیش از 440درصد رشد داشته و همچنان روند روبهرشد خود را نیز حفظ کرده است (فیلیمو، 1396) همچنین، سایت آپارات مدعی است کاربران سایت بهصورت روزانه 21میلیون بار (7.
این روند روبهرشد تغییر الگوی استفادۀ کاربران از مدلهای نوآورانۀ رسانه، ریشه در Social Network Analysis (SNA) Chen et al Tablet Cisco تغییر علاقهمندیهای آنها دارد (آگیلار 1 ، ۲۰۱۶: ۳).
وجه تمایز این روش آن است که کاربران را عناصر موجود در یک شبکه فرض میکند و ارتباط میان اعضای شبکه را مبنای تحلیل خود قرار میدهد تا با بهرهگیری از قوانین حاکم بر شبکههای اجتماعی به تحلیلی از رفتار کاربران برسد.
جدول زیر مهمترین شاخصهای تحلیلی گراف را تعریف می Carter Download Node Edeg Wasserman & Faust Pan Golbeck جدول 1: مهمترین شاخصهای تحلیلی گراف (گلبک، ۲۰۱۳) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} / شکل ۲: تشکیل انجمن مبتنیبر یال (مگانتن (Meghanathan)، ۲۰۱۶: ۱۳) 2-3- انجمنها در شبکههای اجتماعی بسیاری از شبکههای پیچیده ساختار خوشهپذیر دارند، بهاینمعنا که دارای گروههایی است که ارتباط درونی بالا و ارتباط بیرونی پایینی دارند.