Abstract:
هدف از پژوهش حاضر طراحی الگویمهارتهای مدیریتی مدیران در قالب یک الگوی پارادایمی با روش دادهبنیاد بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعة آماری شامل 300 نفر از خبرگان و متخصصان و افراد آگاه در زمینة مهارتهای مدیریتی مدیران بود. روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند بود که 30 نفر از اعضای هئیتعلمی دانشگاه جامع علمیـ کاربردی شهرداری تهران که همگی جزء پرسنل متروی تهران بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها سندپژوهی و میدانی و ابزار گردآوری دادهها مصاحبة نیمهسازمانیافته بود. پرسشنامة گردآوری دادهها به روش دادهبنیاد با رهیافت نظاممند تهیه شد. روایی پژوهش به روش سهسویهسازی و پایایی آن به روش توافق بین کدگذاران تعیین شد. برای تحلیل دادههای کیفی از فراترکیب و تحلیل مضمون و نرمافزار MAXQDA استفاده شد. در نهایت 3 بعد و 13 مؤلفه و 65 شاخص به دست آمد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد ابعاد مهارتهای مدیریتی مدیران شامل بعد فردی (خودآگاهی، مدیریت استرس، مدیرت حل اثربخش مسئله)، بعد میانفردی (ارتباطات سازنده، انگیزش اثربخش، تأثیرگذاری، مدیریت تضاد)، و بعد گروهی (تفویض اختیار، مهارت کارتیمی ، هدایت تغییر مثبت، بهکارگیری تکنولوژی، بهکارگیری الزامات مدیریتی) است. بر اساس یافتههای بهدستآمده الگوی ارائهشده از برازش نسبتاً قابل قبول برخوردار است که مورد تأیید قرار گرفت.
The purpose of this study was to design a model for the development of managers’ managerial skills in the form of a paradigmatic model through grounded theory. The study was applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection method, and it was carried out using cross-sectional survey method. The statistical population was comprised of 300 experts, specialists, and informed people in the field of managers’ managerial skills. Out of these, 30 faculty members of Tehran Municipality University of Applied Science and Technology were selected as the study sample using non-random, purposive sampling method. The data collection methods were document analysis and field study, where semi-structured interviews and questionnaires were used through systematic grounded theory. The study validity was determined through triangulation and its reliability was assessed by inter-coder reliability. In order to analyze the qualitative data, meta-analysis, thematic analysis, and MAXQDA were used. Finally, 3 dimensions, 13 components, and 65 indices were achieved. The findings showed that managers’ managerial skills included personal (self-knowledge, stress management, and effective problem solving management), interpersonal (constructive communications skill, effective motivation skill, influence skill, and conflict management skill), and collective (delegation of authority skill, teamwork skill, skill to guide positive change, technology use skill, and application of managerial requirements) dimensions. According to the obtained results, the provided model has a fairly acceptable fitness.
Machine summary:
استادیار، گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز، تهران ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٩/١١/١٣ ـ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٥/١٢) چکیده هدف از پژوهش حاضر طراحی الگویمهارت های مدیریتی مدیران در قالب یک الگوی پارادایمی بـا روش داده بنیـاد بـود.
یافتـه هـای حاصـل از پژوهش نشان داد ابعاد مهارت های مدیریتی مدیران شامل بعد فردی (خودآگاهی ، مـدیریت اسـترس ، مـدیرت حـل اثـربخش مسئله )، بعد میان فردی (ارتباطات سازنده ، انگیزش اثربخش ، تأثیرگذاری ، مدیریت تضاد)، و بعد گروهی (تفویض اختیار، مهارت کارتیمی ، هدایت تغییر مثبت ، به کارگیری تکنولوژی ، به کارگیری الزامات مدیریتی ) است .