Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی رضایت شغلی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان اداره کل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران میباشد. در این تحقیق برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده میشود که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد نمونه 108 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش حاضر ازنظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی است و ازنظر ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه میباشد، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از (7/0) محاسبه شد. پرسشنامه از روایی و اعتبار تائید شده برخوردار است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون مدل معادلات ساختاری و نرمافزار Pls استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها تاثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی مورد تائید قرار داد، همچنین نتایج نشان داد کیفیت زندگی کاری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی رضایت شغلی در اداره کل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
Machine summary:
نتايج تجزیه و تحلیل دادهها تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی مورد تائید قرار داد، همچنین نتایج نشان داد کیفیت زندگی کاری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی رضایت شغلی در اداره کل رفاه و امور ایثارگران شهرداری تهران تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
نتایج حاصل از تحلیل عاملی، ابعاد مدل کیفیت زندگی کاری را در سه عامل ساختاری (مولفههایی از قبیل سیاستهایی سازمانی، نظام حقوق و مزایا، شرایط کار ایمن، زمان کار انعطافپذیر و امنیت شغلی)، مدیریتی (مولفههایی از قبیل کیفیت مدیریت و سرپرستی، نظام بازخوردی، پرورش استعدادها و مهارتها، امکان رشد و پیشرفت در کار و مشارکت در تصمیمگیری)، روانشناختی (مولفههایی از قبیل اهمیت و معنیداری، چالشبرانگیز بودن شغل، هویت و استقلال در کار و تنوع فعالیتها و وظایف) و اجتماعی (مولفههایی از قبیل انسجام اجتماعی در محیط کار، سازگاری تعادل بین شغل و جنبههای فردی) نشان داده است.
-سلمانی (1393) تحقیقی با عنوان "بررسی تأثیر کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان بانک اقتصاد نوین تهران" انجام داده است.
این پژوهش به منظور مطالعه رابطه کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان شعب بانک اقتصاد نوین تهران در یک نمونه 841 نفری از بین 8011 نفر انجام گرفته است.
فرضیات تحقیق: فرضیه اصلی کیفیت زندگی کاری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی رضایت شغلی تأثیر معنیداری دارد.
لذا در مجموع فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر اینکه کیفیت زندگی کاری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی رضایت شغلی تأثیر معنیداری دارد، مورد تائید قرار می گیرد.