Abstract:
هدف کلی این پژوهش ترکیبی آشیانه ای مدل آزمایشی پیاده سازی الگوی ارزشیابی توصیفی درآموزش وپرورش می باشد.دربخش کیفی این پژوهش شامل مطالعه تجارب زیسته درسه مرحله که در آن تجارب فراگیران را از ارائه الگوی ارزشیابی توصیفی پیش از ارائه متغیرمستقل ،در هنگام وپس از آن کشف گردید.دربخش کمی نیز یک تحقیق نیمه آزمایشی شامل یک پیش آزمون از٢گروه آزمایش وکنترل ویک پس آزمون بعدازارائه الگوبه گروه آزمایش می باشد.جامعه آماری دربخش کیفی وکمی شامل دانش آموزان آموزشگاه سمیه شهرستان فارسان می باشد که بارویکردنمونه گیری یکسان دانش آموزان به عنوان مشارکت کنندگان خواهند بود.ابزار پژوهش برای استخراج تجارب فراگیران مصاحبه نیمه ساختاریافته وبرای سنجش میزان اطلاعات اولیه در پیش آزمون ، آزمون بودکه در بخش کمی برای محاسبه روایی آزمون از تحلیل گویه ها و برای آزمون پایایی ازضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید.
برای تجزیه وتحلیل داده هادربخش کیفی ازتحلیل مضمون وبرای میزان موفقیت الگوی مورد نظر از آزمون تحلیل واریانس استفاده گردیدکه نتایج نشان دادکه درکل الگوی ارزشیابی توصیفی طبق نظر دانش آموزان ازوضعیت خوبی برخوردار نیست و الگوی تلفیقی ارائه شده می تواند بسیاری از مشکلات اجرایی الگوی ارزشیابی توصیفی رابرطرف نماید
Machine summary:
براي تجزيه وتحليل داده هادربخش کيفي ازتحليل مضمون وبراي ميزان موفقيت الگوي مورد نظر از آزمون تحليل واريانس استفاده گرديدکه نتايج نشان دادکه درکل الگوي ارزشيابي توصيفي طبق نظر دانش آموزان ازوضعيت خوبي برخوردار نيست و الگوي تلفيقي ارائه شده مي تواند بسياري از مشکلات اجرايي الگوي ارزشيابي توصيفي رابرطرف نمايد کلمات کليدي: .
بعد از اعمال متغير مستقل و در حين اجرا، مجددا تجارب حاضر فراگيران کشف شده و سپس پس ازمون براي مقايسه اطلاعات نهايي دو گروه در دوره هاي منتخب صورت مي گيرد و سپس تجارب نهايي فراگيران در خصوص ارائه الگوي ارزشيابي توصيفي کشف مي گردد.
قبل از مداخله (اجراي الگوي ارزشيابي توصيفي) تجارب فراگيران از ارزشيابي توصيفي، و سپس پيش آزمون در بخش کمي براي مقايسه اطلاعات دو گروه آزمايش و گواه در الگوهاي منتخب گرفته ميشود.
Dependability اعمال متغير مستقل و به عبارت ديگر اجراي آموزش با الگوي توصيفي، در حين اجرا، مجددا تجارب فراگيران کشف شده و سپس پس از اتمام مداخله ( اجراي آموزش با دو رويکرد توصيفي و سنتي) پس آزمون براي مقايسه اطلاعات نهايي دو گروه صورت مي گيردو همچنين تجارب نهايي فراگيران در خصوص فرايند ياددهي – يادگيري به شيوه توصيفي و سنتي پس از اتمام دوره استخراج ميگردد.
روش تجزيه و تحليل اطلاعات در بخش کيفي مربوط به مطالعه تجارب يادگيرندگان در قبل ، حين و بعد از اجراي دوره ، از تحليل مضمون و براي ميزان موفقيت دوره آموزشي با رويکرد توصيفي، ازآزمون تحليل واريانس استفاده گرديد.
مي باشد براي بررسي ميزان تفاوت در پياده سازي الگوي ارزشيابي توصيفي در پايه هاي مختلف از آزمون تحليل واريانس استفاده شده است .