Abstract:
هدف از این پژوهش ، بررسی رابطه جهت گیری مذهبی والدین با ارتباط کلامی و جامعه پذیری دانش آموزان شهرستان زاهدان بود.نوع مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل ٣٨٠ نفر که کلیه ی والدین و دانش آموزان مقطع ابتدایی درناحیه یک شهرستان زاهدان می باشد .متغیرها با استفاده ازپرسشنامه های جهت گیری مذهبی
،پرسشنامه ارتباط کلامی،و پرسشنامه جامعه پذیری (محقق ساخته ) سنجیده شد.اطلاعات با استفاده از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت
. نتایج رگرسیون نشان داد که بین جهت گیری مذهبی والدین با ارتباط کلامی و جامعه پذیری دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد...علاوه براین نتایج همبستگی نشان داد که بین متغیرهای ارتباط کلامی با فعالیت های مذهبی ،جهت گیری مذهبی فعال رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین جامعه پذیری و مولفه های فعالیت های مذهبی ، جهت گیری مذهبی فعال ، جهت گیری مذهبی و مقابله مذهبی منفعل رابطه مثبت و معنادار است ..همچنین بین ، متغیر ارتباط کلامی با مولفه های فعالیت های مذهبی ، جهت گیری مذهبی منفعل رابطه مثبت و معنادار است .و در پایان نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین جامعه پذیری با مولفه های جهت گیری مذهبی منفعل ، جهت گیری مذهبی فعال و جهت گیری منفعل رابطه مثبت و معنادار وجود دارد .و جهت گیری مذهبی والدین ،ارتباط کلامی دانش آموزان را پیش بینی می کند.
Machine summary:
نتايج رگرسيون نشان داد که بين جهت گيري مذهبي والدين با ارتباط کلامي و جامعه پذيري دانش آموزان مقطع ابتدايي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد...
(خليلي،٦٧،١٣٩٤) با توجه به اينکه مذهب و اعتقادات مذهبي در زندگي امروزي و جامعه اسلامي کشور ما نيازمند مي باشد و جهت گيري هاي نامناسب براي دانش آموزان در ارتباطات اجتماعي آنان نامطلوب به نظر مي رسد و اهميت به اينکه در زندگي انسان هيچ رفتار ارتباطي به اندازه ارتباط کلامي وسعت و تأثير ندارد و هيچ پديده ارتباطي اين قدر با زندگي انسان عجين نيست بنابراين جامعه پذيري فرآيندي است که به دانش آموز راه هاي زندگي کردن در جامعه را مي آموزد و به آنان شخصيت مي دهد و ظرفيت هاي آنان را در جهت انجام وظايف فردي به عنوان عضو جامعه توسعه مي بخشد.
سوال کلي: آيا بين جهت گيري مذهبي والدين با ارتباط کلامي و جامعه پذيري دانش آموزان مقطع ابتدايي رابطه معناداري وجود دارد؟ جهت بررسي سوال کلي اول از آزمون همبستگي پيرسون استفاده شده است که نتايج آن در جدول (٨-٤) آمده است .
بررسي رابطه جهت گيري مذهبي والدين با ارتباط کلامي و جامعه پذيري (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول شماره (٢)حاکي از اين است که ضريب همبستگي نوع واکنش والدين با فعاليت هاي مذهبي ٠/٤٦- ، ٠ ، ارزيابي هاي خيرخواهانه ٠/٥٨- ، جهت گيري مذهبي ٠/٤٩- احساسات منفي نسبت خدا ٠/٤٥ - مي باشد که در سطح ٩٩ درصد رابطه معکوس و معنادار است (٠/٠١ > P) همچنين ضريب همبستگي با مولفه هاي جهت گيري مذهبي فعال ٢٥/ ،جهت گيري مذهبي منفعل ٠/٣٤ و مي باشد که در سطح ٩٩ درصد رابطه مثبت و معنادار است (٠/٠١ > P).