Abstract:
تدلیس ، از جمله مباحث بحث برانگیز حقوق قراردادها است . در حقوق ایران ، تدلیس را به «فریب دادن طرف قرارداد در انگیزه اصلی یا یکی از جهات تراضی» تعریف میکنند. در حقوق ما، تدلیس عیب اراده تلقی نمیشود، چون عیب اراده (رضا) منحصر به اکراه و اشتباه میباشد. در فقه ، مشتبه ساختن حقیقت امر بر طرف مقابل ، تدلیس تلقی میشود و با توجه به ضمانت اجرایی که برای تدلیس در نظر گرفته اند (خیار فسخ )، تدلیس عیب رضا تلقی نشده و ایراد عقد مبتنیبر قواعد فقهی مثل
«قاعده لاضرر» یا «قاعده غرور» است . حقوقدانان نیز وجود قصد فریب را برای تحقق کار فریبنده ضروری دانسته اند، .هر چند از دیدگاه آنان نباید تدلیس را مانند حقوق رم ، جرمی مدنی تلقی کرد و احکام تدلیس به اصول مسئولیت مدنی نزدیکتر است تا قواعد کیفری .
Machine summary:
از ديگر مصاديق تدليس در منابع فقهي يا از مفاهيمي که مي تواند مصداق تدليس باشد، عبارت اند از: تدليس ماشطه (آرايشگر)، يعني نيکو جلوه دادن زني که قصد ازدواج دارد يا پوشاندن عيوب وي از راههايي چون کاربرد مواد آرايشي و پيوند مو؛ غش (يا غش خفي) يعني خدعۀ پنهاني با آميختن مبيع با جنسي کم ارزشتر به طوري که پيدا نباشد؛ نجش يعني ورود شخص ثالث که خريدار کالا نيست در ظاهر خريدار به منظور افزايش بهاي کالاي مورد معامله ميان دو فرد يا ستايش نابجاي شخص ثالث از آن کالا؛ شرط کردن يک صفت يا ويژگي مفقود براي يکي از طرفين عقد نکاح و رعايت نکردن امانت و صداقت در بيوع امانات يعني بيع هايي که در آن فروشنده بايد قيمت خريد خود را افشا کند.
از ديگر مصاديق تدليس در منابع فقهي يا از مفاهيمي که مي تواند مصداق تدليس باشد، عبارت اند از: تدليس ماشطه (آرايشگر)، يعني نيکو جلوه دادن زني که قصد ازدواج دارد يا پوشاندن عيوب وي از راههايي چون کاربرد مواد آرايشي و پيوند مو؛ غش (يا غش خفي) يعني خدعۀ پنهاني با آميختن مبيع با جنسي کم ارزشتر به طوري که پيدا نباشد؛ نجش يعني ورود شخص ثالث که خريدار کالا نيست در ظاهر خريدار به منظور افزايش بهاي کالاي مورد معامله ميان دو فرد يا ستايش نابجاي شخص ثالث از آن کالا؛ شرط کردن يک صفت يا ويژگي مفقود براي يکي از طرفين عقد نکاح و رعايت نکردن امانت و صداقت در بيوع امانات يعني بيع هايي که در آن فروشنده بايد قيمت خريد خود را افشا کند.