Abstract:
شرکت ها در تلاش هستند تا از روش های مختلف در جهت جذب مشتریان بیشتر برای خود و حفظ آن مشتریان استفاده کنند. یکی از مولفه های مهمی که می تواند باعث ترغیب هر چه بیشتر مشتریان به خرید محصول بخصوص در حوزه شرکت به شرکت می شود، برندسازی می باشد. از اینرو این پژوهش قصد دارد تا عوامل تاثیرگذار برندسازی موفق در حوزه شرکت به شرکت را شناسایی کند. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش انجام از نوع توصیفی- پژوهشی می باشد. جامعه آماری آنرا ٥٠ نفر از کارشناسان و خبرگان صنعت بیمه تشکیل دادند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه خبرگان مبنی بر زیر مولفه های تحقیق استفاده شد. ٧ متغیر تاثیرگذار بر برندسازی از ادبیات تحقیق در این زمینه استخراج شد و با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و نرم افزار Expert Choice تحلیل شدند. نتایج بدین شرح بدست آمد؛ معیار تصویر برند با داشتن وزن ٠.١٨٢ بیشترین تاثیر را در برندسازی داشته و معیار تحریک پذیری سایت با داشتن وزن ٠.١٠٦ کمترین تاثیر را داشته است . همچنین سه معیار تصویربرند، داعی برند و پرستیز با داشتن بیشترین اوزان به ترتیب سه معیار با بیشترین تاثیر بر برند سازی بوده اند. در ادامه پیشنهادهایی برای بهبود پژوهش ارائه شدند.
Machine summary:
بررسي نقش برندسازي درشرکت هاي خدماتي حوزه شرکت به شرکت (مورد مطالعه : شرکت بيمه تامين اجتماعي ) رسول ثانوي فرد١، حميرا حسين زاده ٢ صدف حسين زاده ٣ ، ١ استاديار،گروه مديريت بازرگاني ، دانشگاه آزاد اسلامي ، قم ، ايران ٢دانشجوي دکترا، گروه مديريت بازرگاني ، دانشگاه آزاد اسلامي،کارشناس سازمان تامين اجتماعي مرکزي، تهران ، ايران ٣کارشناس ارشد، مديريت MBA بازاريابي، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران نويسنده مسئول : حميرا حسين زاده چکيده شرکت ها در تلاش هستند تا از روش هاي مختلف در جهت جذب مشتريان بيشتر براي خود و حفظ آن مشتريان استفاده کنند.
يکي از مولفه هاي مهمي که مي تواند باعث ترغيب هر چه بيشتر مشتريان به خريد محصول بخصوص در حوزه شرکت به شرکت مي شود، برندسازي و زيربخش هاي آن همچون ؛ ارزش ويژه برند، تصوير برند، تداعي برند و ...
اما ما در اين پژوهش با بررسي مطالعات انجام شده خارجي در زمينه برندسازي خدمات در حوزه شرکت به شرکت ٧ مولفه را که مي توانند بيشترين تاثير را در برندسازي موفق براي يک سازمان خدماتي داشته باشند، شناسايي نموديم که عبارتند از : تصوير برند؛ تصوير برند، اشاره به تصويري دارد که از يک برند در ذهن مشتري شکل مي گيرد.
مدل پژوهش براي تدوين مدل پژوهش ابتدا پژوهش هاي مختلف انجام شده در اين حوزه مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت ٧ مولفه ؛ تصوير برند، ارزش ويژه برند، تداعي برند، پرستيژ، مدرن بودن ، تحريک پذيري و تمايز که در پژوهش هاي مورد بررسي بيشترين اثرگذاري و ارزش را در برندسازي داشتند، انتخاب شدند؛ - در پژوهش هاي ديويس و همکاران (٢٠٠٨) و ليک و کريستودوليدس (٢٠١١) بر اثرگذاري ارزش ويژه برند بر برندسازي در شرکت هاي خدماتي تاکيد شد.